Is het verstandig om een inbouwstopcontact in hout te monteren?

Ik heb in een plank steigerhout een stopcontact gemonteerd, maar ik vraag me af of dat brandgevaar oplevert.
Mocht dat zo zijn heeft iemand dan goed advies om dit toch brandveilig te maken door het te isoleren o.i.d.?

Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neem aan dat je het stopcontact in een doos in het hout monteert, zoals het hoort.
Als je er geen al te zware adapters in stopt, zodat de contacten in een goede staat blijven, is het gevaar van brand veroorzaakt door het stopcontact bijna nul.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het stopcontact zit niet in een doos, enkel een gat geboort en daar pas het stopcontact netjes in. Moet ik de binnenkant isoleren met een materiaal?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kunt het stopcontact altijd in een inbouwdoos monteren er zijn speciale inbouwdozen voor holle wanden, gamma heeft ze
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En die zijn er zelfs van speciaal materiaal, in dit geval niet nodig, maar voor je gevoel misschien fijner:
http://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/verdelers/installatiedozen/brandwerende-inbouwdozen/hollewanddozen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb de indruk, dat je je meer zorgen moet maken over de bekabeling. Een inbouw stopcontact kan niet aangesloten worden met een stukje snoer. Daar is buis of kabel met massieve aders voor nodig. Dan kom je van zelf bij een holle wand doos terecht.
In de verbinding van het draad met het stopcontact zit het meeste brandgevaar!!

Het beste antwoord

Dat is geen enkel probleem!
Tenminste niet zolang dat hout maar niet kleddernat wordt (van de regen, of zo)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het geheel komt binnen dus nat wordt het niet. De binnenkant heb ik niet geïsoleerd verder, kan dat kwaad? Als je het geheel van de achterzijde bekijkt zie je de contacten zitten in het gat, al is alles wel netjes opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hout is een zeer slechte stroomgeleider, het zou dus niet echt een probleem moeten zijn
jc54
6 jaar geleden
Brandgevaar in kleddernat hout??????? Net zo veel als in droge baksteen.
redhouse
6 jaar geleden
Gewoon stopcontact in een doos monteren.
niks aan de hand
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@jc54
Er zijn meer gevaren dan brandgevaar! Kortsluiting, bijvoorbeeld. @icthelpert
Je schrijft dat je de contacten kan zien. Zien is niet erg, maar wel moet voorkomen worden dat iemand de contacten aan kan raken. Anders loop je het gevaar dat iemand een elektrische schok oploopt.

Andere antwoorden (1)

Bij een houten wand heeft een opbouw-wandcontactdoos de voorkeur boven inbouw.
Dit i.v.m. mogelijke vonkvorming en brandgevaar.
jc54
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Vonkvorning is in een plastic inbouwdoos net zo gevaarlijk. Plastic kan namelijk ook branden. Daarin verschilt het niet zoveel van hout.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit kunststof niet:
http://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/verdelers/installatiedozen/brandwerende-inbouwdozen/hollewanddozen