Hoe erg is de scheur in mijn muur?

Ik heb een scheur in mijn stucwerk, op meerdere plaatsen (verschillende kamers). Nu vraag ik me af of dit alleen in het stucwerk is, of ook echt in de muur zelf. Zie foto

Toegevoegd na 1 minuut:
Of zijn dit zogenaamde 'haarscheurtjes'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is op deze manier niet te zien of te zeggen
ik zou er een specialist naar laten kijken
ronron1212
7 jaar geleden
Scheur zit ook in je muur anders heb je geen scheur in je stucwerk.
ronron1212
7 jaar geleden
Het is niets ernstigs als je daar bang voor bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zit inderdaad in de muur, als dat geen draagmuur is, is dat geen probleem. Bij nieuwbouw (helaas) normaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank allen! De scheur zit in de muur die aan de andere zijde tevens de buitenmuur is. Weet niet of dat altijd een draagmuur is. Je zou zeggen van wel. De scheur loopt een beetje vanuit het plafond over in de muur. Ik lees dingen over 'haarscheurtjes' en dat dat vaker voor komt in stucwerk. Ik wil inderdaad weten of het ernstig is, of er gewoon bij hoort. Ik let er nu extra op, omdat we net verbouwd hebben boven.
ronron1212
7 jaar geleden
Achter die muur zit dan nog een muur .
Stucwerk kent geen scheurtjes dus het is altijd de muur
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb langs de bovenkant van mijn muren ook scheuren. Echter alleen in de "losse" muren. Niet in de dragende muren. Ik woon in een nieuwbouwwoning. Over een paar jaar laat ik er maar eens een stukadoor naar kijken.

Antwoorden (1)

Als ik het zo zie gaat het om eenrelatief nieuw huis. Alles wordt prefab aangeleverd. Tussen het plafond en de muur zit een kleine (ca. 1cm) spleet. Deze wordt gevuld met een soort purschuim. Door de werking van het huis kan dit gemakkelijk scheuren. Soms trek het scheurtje dan ook door in de stuclaag. Niet mooi maar geen reden tot paniek. Het euvel doet zich alleen voor bij gipswandjes, niet bij beton. Bij twijfel altijd even laten checken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@martin78 ook bij beton en andere muur vormen doet dit zich voor. Beton kan ook scheuren. Ik weet niet wat je nu bedoel met je purschuim dat wordt namelijk alleen gebruikt als opvullingen bij ander soortige muren niet bij betonmuren.