Hoe kan het dat ik tintelingen voel als ik de thermostaatkraan (douche) aan raak?

Het gebeurt mij regelmatig. een soort scherpe "pijn" alsof er stroom door loopt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (3)

Blijkbaar is er iets mis met de aarding van je waterleidingnet.
Ik zou hierover het energie bedrijf eens bellen of hun één en ander kunnen doormeten.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik zou het zeker laten oplossen, de kans dat je een doodsklap krijgt is niet denkbeeldig.
De kans bestaat dat jou woning helemaal niet geaard is en er alsnog een aardedraad gelagen moet worden.
Normaal gaan deze met de hijpalen mee de grond in maar aangezien er op veel plaatsen niet gehijd hoeft te worden zal de aardedraad alsnog de grond in geslagen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*LEEK* aha! en daarvoor moeten zij langskomen? Of is dit van buitenaf te meten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan alleen ter plaatse.
Maar zij zijn wel de controlerende instantie...
Het kan ook een apparaat met een te grote lekstroom zijn, probeer zoveel mogelijk apparatuur los te koppelen van het licht net, dus echt stekker er uit. Vergeet ook de verwarming pomp niet, met name dit apparaat heeft nog wel eens doorslag. Zo kan je het probleem lokaliseren/oplossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegelijk zitten typen. ;-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Je voelt de lekstroom die ergens in je huis van een electrisch apparaat vrij komt.
Deze lekstroom gaat via de aardaansluiting door je waterleiding en dat is de tintelingen/ prikjes die je voelt aan je kraan.
Metalen voorwerpen in de 'natte ruimte' moeten geaard zijn voor de veiligheid, maar soms komt de lekstroom precies vanaf de andere kant de 'natte ruimte' in.
Er klopt iets dus niet met je aarde in huis.
Heb je wel een aardlekschakelaar?
En doet hij het nog wel.
Is alles goed aangesloten?
Daar moet ergens het probleem zitten.
Apparaten zoals een koffiezet apparaat, wasmachine, wasdroger, aquarium, broodrooster, electr. oven, strijkbout, electrisch kacheltje, tuinverlichting, vijverpomp enz. kunnen dit probleem veroorzaken.
Al dit soort dingen er uit trekken en kijken of je het nog steeds voelt, daarna een voor een de stekker er weer in, net zo lang totdat je weer prikkelingen voelt, dan weet je welk apparaat het is.
Maar ook dan , moet je het na laten kijken ( aardlek) want je mag nooit stroom voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou dit een probleem zijn die ik bij de woningstichting neer kan leggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoef niet aan een apparaat te liggen.
Wanneer de aarding niet goed is krijg je ook een stroom stoot.
Dat het aan een apparaat zou liggen klinkt mij eerder onlogisch aan gezien de stroomstoot niet bij een apparaat maar aan de waterleiding gevoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet, als er een apparaat stroom lek gaat dit via de aarde, dezelfde aarde waar je waterleiding ook aanvast zit, dit hoeft maar een lage spanning van b.v. 9volt te zijn, dan kan je dit in natte omstandigheden (douche) al goed voelen. (Zoals je tong op een 9volt batterij) De stroom word n.l. grotendeels afgevoerd, maar niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eddijst heeft het bij het rechte eind, uw uitleg klopt van geen kanten.
Het zijn net apparaten die verliesstroom veroorzaken !
Hier is duidelijk sprake van:
1) slecht/onvoldoend aangebrachte (onderlinge) aardingen,
2) geen of defecte verliesstroomschakelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauw Ik neem aan dat je de uitleg van "Bonnie" bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In oude huizen kan zelfs het aardlekprobleem van de buren via de waterleiding in je eigen woning komen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Bijna alles kan, dus iedereen kan gelijk hebben. Denk er bijvoorbeeld eens aan dat een schroef van de douchestang door een electrabuis in de muur in een blauw draad is gekomen. (dit ben ik dus eens tegengekomen, de blauwe draad was half door)
Deze blauwe draad (nuldraad) was voor de wasmachine bedoeld dus zat niet achter een aardlekschakelaar. Hier was op zich niks aan de hand, alleen liep de klus een paar dagen uit, omdat de muur een stuk open moest. Dit had voor schokken kunnen zorgen tijdens wasmachinegebruik als de aarding van de douche beter was dan de nul van de blauwe draad. Als dit echter de fase draad was geweest...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Metalen voorwerpen in de ‘natte ruimte’ moeten geaard zijn voor de veiligheid, maar soms komt de lekstroom precies vanaf de andere kant de ‘natte ruimte’ in. Schrijft eddijst . Het maakt toch niet uit vanaf welke kant het komt. Als er een centraal aardpunt in de natte-ruimte aanwezig is En daar zijn de leidingen op aangesloten dan is er duidelijk een aardingsprobleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker is het een aardingsprobleem, lekstroom hoor je niet te voelen, de aardlekschakelaar hoort er dan uit te gaan, of het moet heel weinig lekstroom wezen.