Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verschil statief / kolom ventilator.

Wat zijn eigenlijk de voor/nadelen van een kolom vs statief ventilator. Gewoon voor gebruik in de huiskamer op een warme zomerdag. Plafondventilator is helaas geen optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een ventilator wordt gebruikt om de chill-factor na te bootsen. Lucht is een zeer slechte geleider en een stilstaande deken van lucht om je heen betekent dat deze verzadigd is van warmte die een lichaam afgeeft. Door deze lucht "weg te blazen" vormt er zich een nieuwe laag die warmte kan afvoeren.

Alle ventilatoren hebben dit als doel. Het uiterlijk is slechts van esthetisch belang en heeft een minimale invloed op de primaire werking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een kolomventilator wat meer geluid produceert dan een statiefventilator.
Een kolomventilator is niet zo nadrukkelijk aanwezig in bv de huiskamer omdat hij compacter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb twee jaar geleden een kolomventilator gekocht, omdat toen in heel de stad geen statief meer te vinden was. Heb daarna alsnog een statief gekocht. Ik heb zelf het gevoel dat de statief harder blaast, (dus beter werkt?)

wellicht zit hem dat in het aantal Watt, maar dat kan ik nu niet opzoeken, ze staan beide nu nog op zolder.
een kolom staat mooier, en heeft een bredere, gelijkmatigere luchtstroom. dus minder het gevoel dat het tocht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding