Kan ik thuis ijzer (FE) smelten?

Aluminium is me al gelukt maar wil graag een stapje verder, daarom de vraag:
Is het mogelijk om thuis ijzer te smelten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de MacGyver manier?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een stapje verder zou bijvoorbeeld koper zijn, met een smeltpunt van 1085.

Antwoorden (1)

Nee, het smeltpunt van ijzer is 1538 graden, dat krijg je thuis niet voor elkaar om die temp te bereiken
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
En waarom zou dat per definitie niet mogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan, maar kijk eens op youtube onder "iron melting at home" en je ziet dat het lastig is, daarnaast ook gevaarlijk, kostbaar en je kan er niks mee maken wat niet goedkoper te koop is.
anneliez
7 jaar geleden
omdat gewone huishoudelijke apparaten niet zo hoog komen, vraag me af of zelfs een pottenbakkersoven zo hoog komt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een pottenbakkersoven gaat tot rond de 1300. Lang niet genoeg, ook omdat er flink meer dan 1538 nodig is om ijzer te smelten, anders duurt het zeer lang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jackd hier heb je inderdaad een punt. Het is waarschijnlijk goedkoper om materiaal te kopen. verder zou het moeten kunnen alleen bereik je het volume wat je wenst? Een smeltbad van booglassen bedraagd ongeveer 6800c.