Welke geluidsreducerende ondervloer voor laminaat?

Inmiddels heb ik veel uitgezocht maar ik zit nu vast in mijn speurtocht. Ik wil een ondervloer hebben voor onze begane grond, 1e en 2e verdieping. Op de begane grond komt zeer waarschijnlijk een Silencio ondervloer. Deze ondervloer is van rubber, geluidsreducerend, laat de vloerverwarming goed door en zeer zwaar (2,4 kg/m2).

Nu weet ik niet of ik deze ondervloer ook op de 1e en 2e verdieping kan leggen of dat het beter is om een andere ondervloer te kiezen. Ik heb inmiddels Redupax (platen) maar ook Thermosound (folie) gevonden. De platen zijn dik, de thermosound folie is dun. Beiden zijn ook vrij licht. Mijn gevoel zegt dat de Silencio ondervloer overkill is voor de 1e en 2e verdieping. Ik denk ook dat de Thermosound folie van 0,106 kg/m2 vanwege het gewicht niet voldoende geluid tegenhoud. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je op de verdiepingen met naaldhakken en/of klompen gaat lopen, maakt het geen bal uit welke ondervloer je gebruikt... die blijf je horen!
Inekez1
7 jaar geleden
Wat zit er dan onder je vloer van de begane grond? Een geluidswerende ondervloer gebruik je toch om geluidsoverlast op de onderliggende verdieping te beperken? Silencio is "De ideale ondervloer voor appartementen en verdiepingen. " https://www.kwaliteitparket.nl/roommade-rubberen-silencio-ondervloer-10m2-uniek-p-2058.html
Inekez1
7 jaar geleden
Wat voor soort geluid wil je tegenhouden (verminderen)? Contactgeluid zoals voetstappen of vallende lego-blokjes op de verdiepingsvloer? Omgevingsgeluid zoals stemmen of huilende baby? Dreunend geluid zoals muziek met lage bastonen? Verschillende soorten geluid komen op verschillende manieren door je huis.
Of is het alleen voor reductie van loopgeluid, zodat je in de kamer waar je bent je eigen voetstappen minder hard hoort? Voor verschillende soorten geluid en vooral ook voor verschillende soorten vloeren (hout of beton) zijn verschillende soorten ondervloeren. Wat bij de één in huis een perfecte ondervloer is, kan bij de ander compleet verkeerd uitpakken. Deze site geeft veel informatie en heeft een schema om te bepalen in welke ruimte je welke ondervloer zou kunnen gebruiken. http://www.dejuisteondervloer.nl/technische-informatie-over-ondervloeren/#loopgeluid-of-reflectiegeluid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1: Ik dacht hetzelfde.
Bij een rijtjes huis vinden de buren het mogelijk ook fijn. Afhankelijk van hoe het huis gebouwd is, maar waarschijnlijk een beetje overkill.

Antwoorden (1)

Gewicht is niet bepalend voor geluidswerende eigenschappen. Dat folie is niet automatisch slecht. Elke fabrikant levert informatie over hoeveel decibel contactgeluidisolatie wordt verzorgd.
Belangrijker, waar wordt de 1e en 2e verdieping voor gebruikt en wie zit eronder? Ben je in eentje dan hoef je niemand onder je te sparen. Is het een zolder waar je er geen weinig komt?
Succes met klussen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewicht is zeker bepalend, denk bijvoorbeeld aan een gipswand, echter is de betonnen ondervloer vele malen zwaarder.
Hier gaat het om contact geluid en dat is inderdaad een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden! Voor de volledigheid:
Op alle verdiepingen heb ik een betonnen ondervloer. Op de begane grond heb ik als extraatje de vloerverwarming. Zover ik begrepen heb van een bedrijf blijkt dat hoe dikker het materiaal, hoe massiever de vloer gaat klinken. Dit resulteert dus ook weer in minder loopgeluid. Zit hier een waarheid in? Het is me namelijk ook opgevallen dat er nauwelijks zware ondervloeren te vinden zijn. Wat ik wil voorkomen is dat ik bijvoorbeeld mijn vriendin goed kan horen lopen als ik beneden ben (of andersom uiteraard).