Tegels op welke ondergrond en hoe vastmaken?

Hallo,

Ik wil voor onder onze houtkachel een tegelvloertje maken (ca 60x100 cm). Omdat ik de tegels niet in onze houten vloer wil gaan leggen, heb ik bedacht om de tegels te monteren op een plaat en deze later rondom af te werken met een afdeklatje.
Nu wil ik graag weten wat het beste materiaal is voor de plaat. Hij moet niet krom trekken en vochtbestendig zijn (oud huis). Daarnaast weet ik dus niet wat de beste methode is om de tegels op de plaat te monteren en wat voor soort middel ik moet gebruiken om te voegen.
Graag hoor ik wat jullie advies is.

Groet,

Sanne

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K
paulus811
7 jaar geleden
Je gaat je vloer weliswaar niet beschadigen, maar krijgt wel onherroepelijk kleurverschil.

Antwoorden (3)

Je zou een vlondertje kunnen maken van laminaat. Dat klikt in elkaar en er zit vilt onder, zo dat je de vloer niet beschadigt. De tegels kun je er op lijmen (speciale tegellijm in de bouwmarkt), en dan ter afwerking een plak-plintje er tegen(ook bouwmarkt).
jc54
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Vilt onder laminaat? Bij hele dure merken misschien? Ik heb het nog nooit gezien en gebruik altijd een losse ondervloer.
Inekez1
7 jaar geleden
Laminaat wordt geen stevige onbuigzame plaat om op te tegelen. Is totaal niet geschikt voor dit doel.
Laat bij de bouwmarkt een stukje underlayment op maat zagen. Dit is watervast en stevig en geschikt om rechtstreeks op te tegelen. Je kunt nog kiezen of je de plaat eerst vastschroeft aan je ondervloer en daarna tegelt, dan kan het dus nooit meer verschuiven. Of je legt de plaat los en monteert de afwerklatjes aan de vloer rondom, tegen het schuiven. Dan kun je het later nog weer zonder breekwerk verwijderen.

Tegelen kan gewoon met eenvoudige tegellijm en voegen met voegmiddel. Alles is in de bouwmarkt ook in kleine hoeveelheden verkrijgbaar, maar je kunt ook kijken op bijvoorbeeld marktplaats.nl of iemand in de buurt een beetje lijm en voegmiddel over heeft. Voor 0,6 m2 moet dat vaak wel lukken. Kies wel een kleur voegmiddel die mooi bij de tegels past, en niet te licht van kleur want onder de kachel zal het toch niet schoon blijven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij dit soort tegels met doorlopend patroon geen voegkruisjes gebruiken. De randen van de tegels van te voren zo glad en schoon mogelijk maken en strak tegen elkaar aan tegelen. Als je de tegels mooi strak tegen elkaar kunt krijgen (en daar lijkt het wel op nu ze los liggen) is gewone voegmiddel misschien te grof en korrelig om nog te voegen. Ik weet zo niet of daar dan extra fijn voegmiddel voor bestaat.

Wij hadden vroeger groffe tegels met dikke voegen bij de kachel. In de voegen waren hele kleine barstjes gekomen, die hebben we toen dichtgesmeerd met een mengsel van blanke lak en as uit de kachel.
Inekez1
7 jaar geleden
Knauf heeft daarvoor speciale vloerplaten, die ook nog isolatie hebben. Wil je dat niet gebruiken, dan is een dikke gipsvezelplaat (Fermacell of Knauf) het meest geschikt. Al deze materialen zijn krimpvrij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt de tegels er met gewone tegellijm oplijmen.