Wat kan ik het beste onder zitkussens doorgezakte bank plaatsen om de zit wat steviger te maken?

De driezits bank heeft losse zitkussens die nog prima zijn, maar het gedeelte eronder (veren en banden) is doorgezakt. Ik heb als test een plaat multiplex 8 mm dik onder de zitkussens gelegd. Hij zit nu al een stuk beter, maar iets te hard. Hebben jullie tips voor een ander (niet te dik) materiaal dat wat minder hard aanvoelt en toch extra stevigheid biedt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Bankzittingen zijn vaak gevuld met schuimrubber.
Dus dat zou je onder de bankzittingen kunnen leggen.

De kwaliteiten van schuimrubber worden uitgedrukt in soortelijk gewicht (SG). In hetzelfde soortelijk gewicht schuimrubber kan je verschillende hardheden hebben van zacht naar hard.
Schuimrubber met een soortelijk gewicht van 25 (SG 25) weegt 25 kg per m3. Hoe hoger het getal, hoe zwaarder de kwaliteit.
Het soortelijk gewicht van schuimrubber is niet bepalend voor de hardheid, maar voor de levensduur. Hoe hoger het soortelijk gewicht van schuimrubber, hoe langer de levensduur.

Polyether: dit is het voordeligste soort schuimrubber en biedt minder veerkracht dan bijvoorbeeld koudschuim of Pantera. Conventioneel polyether is opgebouwd uit vele kleine cellen met een gelijke celstructuur. Het materiaal is er in verschillende hardheden en gewichten.

Koudschuim: wordt ook wel HR-Schuim (High Resilience) genoemd. Zoals deze Engelse benaming al aan geeft heeft koudschuim een zeer hoge veerkracht. Dat is mogelijk door de ongelijke celstructuur van de cellen onderling, die bij gebruik verschillend reageren.
Hierdoor ontstaat een comfortabel en beter ventilerend schuim ten opzichte van conventioneel polyether. Bijkomend voordeel; koudschuim is vlamvertragend.
Koudschuim is in tegenstelling tot conventioneel polyether in hetzelfde soortelijk gewicht geschikter voor intensief gebruik en de betere: matrassen, vullingen voor meubilair zoals zit- en rugkussens, boot-, caravan- en camperkussens, stoelzittingen, loungekussens, enzovoorts.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de uitleg. Schuimrubber met hoog SG blijkt inderdaad een perfect oplossing.