Wat is de zwarte knop naast het kraantje van de waterleiding in de kelderruimte?

In mijn kelderruimte vertakt de waterleiding zich naar verschillende plaatsen. Iedere vertakking heeft een kraantje, met meestal aan de zijkant een zwarte tube met aan het einde een soort van plastic draaiknop. Het lijkt me dat dit voor ontluchting dient.
Langs deze knop druppelt echter water. Ik heb de knop proberen dicht te draaien, maar nu is deze bijna los gekomen (ook al kan ik m niet helemaal loskrijgen) en komt er meer water uit.
Wat nu te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nieuw aftap kraantje halen inclusief ringetje.
https://www.warmteservice.nl/Sanitair/Sanitair-kranen/Stopkraan/Aftapper-met-ring-voor-stopkraan-1-4/p/69157105 Kraan dicht. oude aftap kraantje open zetten om water af te tappen.
Aftap kraantje eraf en nieuwe erop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om de nacht door te komen zou ik de kraan dicht draaien.
Je hebt dan in een deel van het huis geen water meer, maar dat is beter dan een natte kelder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukt of heb je nu een zwembad onder het huis?

Antwoorden (1)

Dat is een aftapkraantje om het water uit de leiding te laten lopen,
Bij lekkage is die makkelijk te vervangen door eerst de stopkraan dicht te draaien die er voor zit en dan de aftapper te verwijderen. Gelijk weer de nieuwe aftapper er in draaien en niet vergeten het schroefdraad te verpakken of een afdichtingsring gebruiken. Vertrouw je jezelf niet dan beter een loodgieter bellen of eenhandige buurman vragen.