Hoe weet ik waar ik kan boren?

er zitten ook lijdingen in de muur en stroom draden.
of kun je daar niet door heen boren? ik moet gaten boren in de keuken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
79.8K

Het beste antwoord

je hebt speciale zoekers, die uitslaan als er een leiding of stroomkabel in de muur zit, op de plek waar je hem houdt. te koop bij de bouwmarkt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

even een leidingzoeker kopen in de bouwmarkt weet je precies waar je wel en niet kan boren,is een klein apparaatje dat je op de muur zet en geeft dan aan of er leidingen lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar kun je niet doorheen boren. Ja, het kan wel, maar dat wil je niet. Ook een waterleiding is erg vervelend als er een gat in zit.
Koop een leidingdetector.
Plaatje bij antwoord
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je die ook huren?
Anders kun je beter een klusjesman nemen voor dat geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is wel duur. ja..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het helemaal met momo eens
veel te duur voor één keertje
Je kunt een leidingzoeker nemen, mijn ervaringen daarmee zijn niet best. Ik heb een tekening waarop alle leidingen in mijn huis staan, ik kan ook precies zien hoe ze lopen. Heb je die niet, dan lopen ze meestal loodrecht vanaf een stopcontact omhoog. Maar let op: MEESTAL, luie bouwvakkers willen ze nog wel eens tegen de regels in diagonaal door een muur laten lopen.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijke min, het klopt namelijk gewoon. Goede waarschuwing ook dat soms, ook al mág het helemaal niet, de leidingen toch diagonaal lopen. Ik woon in zo'n huis. Waar dat overigens de minst gevaarlijke overtreding was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet hij toch ook niet? Hij waarschuwt dat je er *niet* van uit kan gaan dat de elektrische leidingen loodrecht omhoog lopen, ook al hóórt dat wel. Ook in prefab overigens. Mijn eigen huis is trouwens geen prefab.
paulus811
13 jaar geleden
Dank je SuzyQ, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik neem niets aan (behalve koekjes), maar schrijf alleen welke situatie in de meeste gevallen geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord. de bewuste bouwvakker is overigens deels lui maar zeker/vooral ook knieperig met z'n materiaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@briljant4u
moet ie van zijn baas te veel gebruikte meters zelf betalen?
Neem altijd het zekere voor het onzekere. Gebruik een leidingzoeker, boor niet boven een stopcontact, en omdat het dan nog niet 100% zeker is: haal de stroom van de bewuste groep voordat je gaat boren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en volledig
Koop dan een leiding detector met een laser waterpas. Ik heb dat ding ooit gekocht voor 80 euro en gebruik de waterpas wekelijks in mijn huis om alles weer recht te hangen waar de kussen tegenaan gevlogen zijn (kids).
Het is dan ook een enorm handige tool om vooraf al de juiste boorplaatsen te bepalen omdat je enorm eenvoudig een perfect horizontaal vlak in nagenoeg elke ruimte kunt maken. Op die lijn hoef je dan alleen nog maar te markeren waar je NIET moet boren (met schilders-tape, niet permanent markers.. lol)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een metaaldetector