Kan ik een willekeurige blauwe en bruine draad uitkiezen om mijn plafondlamp aan te sluiten?

Ik wil een lamp aansluiten aan het plafond. Er zijn meerder blauwe/bruine/geel-groene draden die per kleur in een soort grijze plug uitkomen, en een enkele zwarte draad. Waar is deze plug voor? Kan ik gewoon een van de draden per kleur van de juiste kleuren eruit trekken en gebruiken om de lamp aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dit is zulke basiskennis van elektrische installaties dat, wanneer je dat niet weet, je er écht af moet blijven !!!! Elektriciteit is gevaarlijk ! Niet alleen wanneer je in contact komt met de stroom zelf, maar ook door b.v. brand als gevolg van kortsluiting e.d. Doe je zelf (én je buren) een plezier en vraag hulp bij deze klus !!! Dat hoeft niet eens een dure installateur te zijn. Een handige buurman kan je vast ook al helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oei - dat weet ik zelfs, en ik zou mezelf niet vertrouwen met een lamp ophangen. Nooit gaan rommelen met electriciteit. En inderdaad, er zijn genoeg "handige mannetjes" die dat klusje even voor je willen doen ; buurman, broer, neef, collega, kennis, whatever.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed dat je er een foto bij doet.
Als alles klopt en dat doet het zeer waarschijnlijk:
De zwarte draad komt van een schakelaar, met die schakelaar zet je de zwarte draad aan/uit.
De blauwe draden zitten in een lasklem waar ruimte is voor 5 draden, daar kan dus nog één blauwe draad bij.
Dan duw je alles naar binnen, doet er een deksel op en laat de extra blauwe en de zwarte door het deksel hun steken.
https://www.klusspullen.nl/c/20023/inbouwdozen-lasdozen/centraaldozen/centraaldoos-deksels
Kroonsteen op de blauwe en zwarte en daar sluit je de lamp op aan. Eventueel ook nog een geel/groene aarde draad erbij als het een lamp is die geaard kan worden. ps. bij de meest links blauwe draad is de kern zchtbaar dat is niet de bedoeling, als het even mogelijk is deze iets inkorten. NB: natuurlijk de stroom eraf halen in de meterkast.

Antwoorden (2)

Je moet niet een paar draden eruit trekken want dan gaan bepaalde dingen (lampen) het niet meer doen. Die grijze dingen zijn 'lasdoppen' en daar kan je de draden van de lamp er direct induwen, mits je deze met een dikke laag soldeer hebt voorzien. Je doet er dan één in de lasdop met de bruine draden en de ander in de lasdop met blauwe draden. Je kan ook een kroonsteentje gebruiken waarbij je een stukje installatiedraad blauw in de met blauw gevulde lasdop doet en bruin bij die ander. Dan kan je de draden van je lamp vastschroeven IN het kroonsteentje.

Maar ik zou er maar iemand bijvragen die al eerder een lamp heeft opgehangen want "kan ik zomaar wat draden eruit trekken" is nooit een goed idee...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lampen heb ik al vaker opgehangen, alleen was er dan altijd een beschikbare draad, en geen lasdoppen, vandaar dat het me beter leek om het te vragen. In de bruine is geen plek meer, moet ik dan een kopen met meer plek? En waar is de zwarte draad voor? Bij andere vragen las ik wel eens dat deze naar de schakelaar zou gaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lasdoppen kopen met 5 openingen. Zwarte draad is inderdaad de schakaldraad die naar het knopje in de muur gaat. Bruine draad van lamp rechtsreeks aansluiten met zwarte draad (kroonsteentje of lasdop) en blauwe draad van lamp aansluiten op lasdop met blauwe draden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
"Bruine draad van lamp rechtsreeks aansluiten met zwarte draad" ??? Wat je zegt kán (!) kloppen maar wees heel duidelijk over wélke bruine draad (als die al aanwezig is) je het hebt. Vaak is die draad ook zwart, of helemaal niet aanwezig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Overigens is dit sowieso al een bijzondere situatie bruine en zwarte draden horen niet in dezelfde lasklem (die grijze dop) te zitten. @freekfluweel
Je originele antwoord is trouwens correct. Inclusief het broodnodige advies om hulp in te roepen. (+)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even beter naar de foto kijken:
-er komen 5 bruine draden uit het plafond, die zitten in één lasdop.
-er komt één zwarte draad uit het plafond, deze hangt los.
-er zitten vier blauwe draden uit het plafond in één lasdop. Dit klopt plecies: één van de bruine gaat naar een schakelaar en van die schakelaar komt de zwarte terug.
Haal je die twee weg dan blijven 4 bruine en 4 blauwe over.
(eigenlijk mis ik dan nog één geel/groene aarde draad, maar dan is niet heel bijzonder)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel lasklem i.p.v. lasdop.
Verder nooit een soepele draad in een lasklem doen, ook niet met soldeer.
Dit mag wel:
https://www.klusspullen.nl/a/223623/installatiemateriaal/lasklem-lasdop-kroonstrip/wago-lasklem-5v-0-08-2-5mm-grijs
(hoewel die in dit geval niet nodig zijn)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd Jackd, de zwarte draad zit niet samen met de bruine draden in een lasklem. De lamp in kwestie heeft een kroonsteen met blauwe en bruine draad. Er is nog plek voor een blauwe draad, dus de oplossing zal zijn om de zwarte draad via de kroonsteen met de bruine draad van de lamp te verbinden, en een verse blauwe draad gekoppeld aan de blauwe draad van de lamp in de lasdop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, zie ook bij de reacties.
Een blauwe draad is een fase-draad, een bruine draad is de een nul-draad, een geel-groene draad is een aarde-draad en een zwarte draad is een schakel-draad. Zo zit het officieel.
Als je de lamp aansluit op een blauwe en een bruine draad, dan staat je lamp dus continue aan, tenzij er op de hanglamp zelf een schakelaar zit die je kunt gebruiken om hem uit te zetten. Dat is toegestaan.
Ik zie een los hangende (overgekalkte) zwarte draad en met een beetje geluk is dat de schakeldraad die van de juiste muurschakelaar komt. Dan heb je nog een blauwe draad nodig voor je lamp.
Maar, dat is allemaal aangenomen dat er geen hobbyist is bezig geweest die verkeerd gekleurde draden heeft gebruikt en het ziet er allemaal nog al knullig uit. Er zitten allemaal doorschakeligen in de doos en op deze manier zou dat niet moeten. Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft en de juiste meet-apparatuur heeft om het geheel eens goed door te meten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-je draait fase en nul om. bruin=fase
https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
-er is niks knulligs aan, dit is zoals het hoort.
(op het stukje zichtbaar koper op een blauwe draad na)
(en er hoort ook een kroonsteen of lasklem op de zwarte draad te zitten, die staat onder stroom afhankelijk van hoe de schakelaar staat)