hoe controleer ik of een aardedraad werkt?

Ik wil een geaard stopcontact maken en daarvoor een aardedraad gebruiken die uit de muur komt. Hoe controleer ik of deze aangesloten zit op de aarde in de meterkast?
BenS

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Meet de spanning tussen de aardedraad en de nuldraad.
Als daar 0,00Volt tussen staat kun je met de Ohm meter de weerstand meten.
Als die 0,00Ohm aangeeft mag je aannemen dat ze verbonden zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er kan ook prima 20V tussen Nul en aarde staan.
Ohm meten zou ik niet doen :) Overigens zal deze ook nooit 0 Ohm zijn....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kans dat de aard draad aan een Nul i.p.v. Aarde is aangesloten is grote bij deze uitkomst van deze meting. :p
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sinds wanneer zit de nul aan de aarde?? Klopt niets van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie vraag.. Je kan eigenlijk alleen meten, of er een goede verbinding is tussen je "test" aarde draad en de aarde draad in de meterkast. De meterkast aarde meten, gaat alleen met een speciale aard meter.
Voor de eerste meting, is het idd verstandig om eerst een wisselspanning en gelijk spanning meting te doen, als je iets meet groter dan 2a3volt, is de aarde al niet goed. Als je niets meet, schakel dan over naar ohm meting en check of de waarde lager is dan ong 10ohm?? Dan is het in orde schat ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De aarde en de nul zijn in de meterkast aan elkaar aangesloten. Het kan zijn dat er een spanning tussen komt te staan. (veelal bij de wat grotere utiliteitsinstallaties)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De aarde en de nul zijn in de meterkast aan elkaar aangesloten. Het kan zijn dat er een spanning tussen komt te staan."
De 1e zin klopt niet en de 2e spreekt dit ook nog eens tegen. De aarde en nul zijn wel op elkaar aangesloten, maar daar zit letterlijk veel aarde tussen.
Iets met TT en TN-stelsels, maar dat gaat hier een beetje ver.