Alles wat tot hiertoe geschreven is klopt maar de essentie van de zaak ontbreekt.
Asbest is een vezel welke zich vastzet in uw longen en niet "verteert" net als kolen stof, vandaar dat men spreekt van een asbest- of koolstoflong.
Alle andere stofdeeltjes verteren wel en worden slijm waardoor die via hoesten uiteindelijk uitgestuwd worden.
Het spreekt vanzelfs dat het altijd beter is uw mond en neus te beschermen in een stofrijke omgeving door middel van een stofmasker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij hard hout duurt het even voor dat het verteert en met de slijm afgevoerd wordt. Het is allang duidelijk dat ook houtbewerken (schuren / zagen) voor zogenaamde stoflongen zorgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stoflongen is een breed begrip. De klassieke stoflongen worden veroorzaakt door het bewerken van steenachtige materialen, silicose, asbest, asbestose en een heleboel ander fijnstof als roet en kolengruis. Sommige houtsoorten als merbau en azobe bevatten stukjes siliciumoxide (zand) en kunnen als je dag in dag uit hout verzaagt misschien silicose veroorzaken. Maar, steen droog bewerken met diamantgereedschap is veel gevaarlijker. Dat is op dit moment bedreiging nummer èèn voor een bouwvakker.

Andere antwoorden (4)

Nee. Want Merbau is een tropische houtsoort, van Molukse bomen. Een harde soort, dus je hebt er goed materiaal voor nodig om het te zagen en te boren.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is wel aan te raden om je handen en luchtwegen te beschermen als je met Merbau bezig gaat. Want er is risico op een huidziekte of neusslijmvliesontsteking.
Amadea
11 jaar geleden
Onzin.
Het verzagen schaven en schuren van merbau levert niet meer gevaar op dan het verwerken van andere houtsoorten. Merbau is gewoon een tropische hardhoutsoort en heeft totaal niets met asbest gemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom moet een houtbewerkingsmachine voorzien zijn van een deugdelijke afzuiging. Ook het inademen van stof wat vrijkomt bij houtbewerking levert gevaren op voor de gezondheid.
het contact met de huid kan irritatie opleveren door het gif in het hout.
het gevaar van asbest is van een totaal andere orde.de vezels kunnen longkanker veroorzaken bij inademing.dus nee,het verzagen van merbau is niet net zo gevaarlijk als het verzagen van asbest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gif in hout ? leg eens uit , noch nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het stof van hout kan een longaandoening veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
merbau en palissander bevat gif.een splinter van palissander in je hand bv. kan een min of meer heftige zwelling veroorzaken.
bij deze een link over hout en de eventuele gevaren van splinters ,sappen enz. http://www.chainsawcarvingtools.eu/index.php/hout-effecten-gezondheid.html
Het machinaal verzagen van elke houtsoort brengt stof met zich mee dat ingeademd kan worden en een longziekte kan veroorzaken, echter is het een heel ander stof dan het stof van asbest en is dan ook minder schadelijk.

Naar gelang de hardheid van het hout zal bij het verwerken van het hout ook meer stof vrijkomen en neemt ook de kans op inademen van het stof toe.