Tijdens het schilderen vallen er "gaatjes" in de verf, hoe kan dit?

Ik ben de keuken aan het schilderen. Eerst heb ik goed ontvet, vervolgens geschuurd.
Ik schilder met alkydverf over alkydverf heen, maar het vreemde is dat er "gaatjes" in de verf ontstaan.

Weet iemand hoe dit kan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uw foto is behoorlijk duidelijk. Bij het aanbrengen van de alkydverf op de onderlaag is mede door de tussenliggende lucht een soortement afstotingsproces ontstaan. Waardoor de lucht(druk) door de nieuw aangebrachte verflaag wenst te ontsnappen. Deze werking veroorzaakt de luchtbelletjes, die zich willen openen aan het oppervlak. Waardoor gaatjes (en zelfs gaten) kunnen ontstaan.

Je houtwerk -voorzover ik aan de foto kan beoordelen- is waarschijnlijk "besmet" met siliconen door schoonmaken met Dreft e.d. producten of afdichten van naden, kieren of glas met een siliconen product (?). Het klinkt misschien dubbel, maar dit is alleen op te lossen door toevoeging van enkele druppels siliconen aan de verf. Dit product is bekend als "anti-siliconen" en is verkrijgbaar bij de betere vakhandel of schilderbedrijf. Toegevoegd na 36 minuten: Overigens zou ook een (schuim)roller -als je die hebt gebruikt- verontreinigd kunnen zijn. De siliconen openbaart zich als kleine kratertjes / blaasjes. Je kunt ook een proef doen: schuur één deurtje opnieuw, verf één behandelt oppervlak opnieuw en kijk of het zich wederom -tijdens het aandrogen- voordoet. Dan is het welhaast zeker siliconen. Opgesloten lucht in de onderlaag kan -in jouw geval- bij een alkydverf niet, omdat alkydhars verven (traag) van binnen naar buiten drogen, dit in tegenstelling tot acrylverven die van buiten naar binnen drogen en het oppervlak eerder af zouden kunnen sluiten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100