Welk hout gebruik je best als planken voor in een kast?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuren, dikte afhankelijk van belasting, standaard is 18mm. Duurdere (zwaardere) houtsoorten voldoen ook, maar dat is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jackd heeft gelijk, het beste is (gelamineerd) vuren.
Geplastificeerd spaanplaat gaat ook maar buigt wel meer door.
MDF is voor kastplanken af te raden, zakt na verloop van tijd al door zonder belasting.

Antwoorden (2)

Ligt eraan wat je op die planken wil leggen, voor een kledingkast is, voor kleding en dergelijk lichte materialen is spaanplaat prima, voor zware materialen is mdf een betere keus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mdf buigt (langzaam) door en is niet geschikt voor zware spullen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je een goed punt, maar het kan wel zwaarder belast worden dan spaanplaat, eikenhout is niet gebruikelijk voor kastplanken, vandaar dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is dan ook niet mijn -, want vaak kan het wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je naar de bouwmarkt gaat, kom je in de meubelplaten alleen spaanplaat (gelamineerd), mdf (gelamineerd) en vuren tegen, harder hout wordt zelden gebruikt voor dit doel. Om het doorzakken te voorkomen zou je een extra steun kunnen plaatsen.
Wij verwerken bij onze meubels (meubel fabriek) geplastificeerd spaan plaat.
In elke dhz zaak te krijgen.
Wij verwerken meestal 20 mm,maar dan niet breder tot ongeveer tachtig breed.
Ga je breder dan zal het altijd iets doorzakken, niet zo erg toch? de deur zit toch dicht.
En is ook nog makkelijk schoonmaken plastic plaat.
burgos