hoe maak ik een kast tijdelijk wit?

ik heb een zware antieke dressoir, geërfd van mijn grootouders. Maar ik vind het zo zwaar staan in mijn nieuwe woonkamer... daarom zou ik hem graag wit maken. Niet helemaal, maar zo gepatineerd wit.
Kan ik dat doen op een manier die ik er nadien, als ik terug hout zou willen, er ook weer af krijg?

8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Wit schoolkrijt heel fijn vermalen en dat mengen met water tot een papje, dit kun je met een kwast aanbrengen op de kast en er weer af krijgen met behulp van een vochtige doek. Om dit dekkend te krijgen zal je meerdere lagen aan moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
leuke tip. kan ik dat afstoffen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan zal er wel iedere keer wat krijt af gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel een goede methode die ook wel wordt gebruikt op vloeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op vloeren ken ik dit niet, wel op wanden en meubels, de krijtverf die je in de verfzaak koopt is daar denk ik meer voor geschikt, deze is wel afwasbaar en behandelbaar met boenwas.
liveisgreat
8 jaar geleden
dat denk ik ook, een vloer moet je toch goed kunnen poetsen... maar het zal wel mooi zijn op vloeren ook idd
burgos
8 jaar geleden
Als er geen nerven in zitten,gaat het echt niet lukken.
Dit soort meubels zijn veel te glad gepolitoert..
Zou eerst een klein stukje proberen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt rustig de hele kast ermee kleuren. Als je het niet mooi vindt, of als het niet hecht, was je het er zo weer af. Ik neem aan dat het bedoeld is om te testen of de kast beter in het interieur past als hij wit is? Dit is sowieso geen langdurige oplossing. Je kunt het niet vochtig schoonmaken, afstoffen haalt steeds een laagje wit weg. Het trekt vocht aan, waardoor er snel vlekken ontstaan. Als je een langdurige oplossing wilt, moet je de kast wit lakken, of als hij met was of olie behandeld is, met een witte variant hiervan kleuren, het nadeel hiervan is, dat het veel meer werk en geld kost dit te verwijderen, als het niet bevalt.
Met decowax. Dit is net als andere was en wax soorten waarmee meubels behandeld worden te verwijderen.