Hoeveel vermogen (Watt) heb ik nodig voor het snijden van natuurstenen op een haakse slijper?

Ik heb een paar flinke natuurstenen liggen hier met een dikte van 15 cm. Deze zal door midden gesneden moeten worden en ik vraag me af hoeveel vermogen ik nodig zou hebben op een haakse slijptol om moeiteloos door dit soort materiaal heen te kunnen slijpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15cm
Dan zit je bij zware machine.
Boels heeft ze te huur, maar dan lopen de bedragen snel op en je hebt vast geen 400V beschikbaar, dus aggregaat erbij.
http://www.boels.nl/huren/steen-betonbewerken/zagen-slijpen/tafelzaagmachine-l370-h720-mm Laten doen bij bijvoorbeeld een bedrijf dat grafstenen maakt is dan waarschijnlijk goedkoper als je zelf brengt en helpt tillen.

Antwoorden (1)

Het vermogen is niet zo spannend bij een dergelijke dikte. Je hebt vooral een grote schijf nodig en machines met dergelijke schijven zijn per definitie krachtig genoeg. De zwaarste elektrische machines hebben een schijf van 230mm, Grotere schijven, zo'n 350mm vind je op benzine slijpers. Zelfs hiermee krijg je een dergelijke dikte niet in 1 keer doorgeslepen. Je zal hem dus in 2 of 4 keer moeten doorslijpen. Heel misschien redt je dat met een 180mm machine, maar eigenlijk heb je gewoon een 230mm machine nodig. Deze machines hebben een vermogen van zo'n 2000W tot 2600W.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
over vermogen: + Met 230mm heb je een snijdiepte van 65 a 70 mm.
Dat x 2 is niet genoeg om 15 cm door te slijpen.
Het middelste stukje breekt wel, maar het zal niet mooi aansluiten. Of dat een optie is? Bij 300 ongeveer 100 mm zaagdiepte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
opzicht zou dat middelste stukje geen probleem moeten zijn, dit stukje zou ik na afloop nog bij kunnen slijpen dan. Ik denk dat ik dan maar ga voor 230mm.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb er eentje liggen van die maat, mag je wel lenen als je uit de buurt komt