Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oppervlakte van een deurpost?

Ik wil , aan een kant, deuren en deurposten verven. De oppervlakte van een deur is niet zo'n probleem, maar wat is ongeveer de oppervlakte van een simpele deurpost aan een kant zodat ik weet hoeveel potten verf ik moet kopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bordensteker
Bordensteker

In een ander antwoord is alleen het oppervlak meegenomen van de deurposten dat je ziet als je op de drempel staat, dus in de deuropening, met geopende deur.

De deurposten hebben echter ook een vooraanzicht. De vlakken evenwijdig aan de wand, die je ziet als je drie meter voor de deur blijft staan en vanaf die plaats tegen de overgang muur – deur aankijkt. Dat oppervlak was daar niet in de berekening meegenomen. Volgens mij moet dat een min opleveren, terwijl er nota bene intussen al door iemand een plus gegeven is ...

Terzijde valt nog op te merken dat kozijnen van binnendeuren soms tot aan het plafond reiken, waarbij er een glazen plaat in het deel boven de deur zit, zodat het in een door de deur afgescheiden ruimte toch wat indirect daglicht binnen kan vallen. In voorkomend geval moet dat bovendeel van een kozijn dan ook meegerekend worden.

Het oppervlak van een deurpost kun je eenvoudig benaderen door een papiertje op het profiel te leggen, dat netjes in de holten en over de uitstekende randen gevouwen wordt. Zo kun je de diepte samen met het geprofileerde voor- en achtervlak in één keer vaststellen. Alsof je een strakke horizontale afscheiding wilt maken tussen een donker onderste gedeelte (bij een lambrizering bijvoorbeeld) en een lichter bovenste gedeelte. De daarvoor gebruikte lengte van schildersplakband is een goede maat om samen met de hoogte tot de oppervlakte van het profiel van één staande deurstijl te komen. Daarna de bovendorpel nog opmeten, en de andere staande deurstijl.
Zo’n complicatie is hier niet aan de orde; de vraag gaat immers uit van een simpele deurpost.

Ik schat dat je gemakkelijk op 0,7 vierkante meter uit kunt komen. Maar het hangt o.a. van naar binnen of naar buiten draaien van de deur af.
(Lees meer...)
Bordensteker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding