hoe maak ik een lakkwast schoon?

Ik kan me van heel lang geleden herinneren dat m'n vader de kwast in de peut zette.
Maar wat doe je dan erna?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Het beste voor je kwast, je handen en het milieu is om je kwast in lijnolie te zetten; natuurlijk wel eerst na het schilderen zo veel mogelijk verf uit de kwast halen door er flink op een krant mee te schilderen/ te kloppen. Daarna gewoon net de kwastzijde onder in een bakje met lijnolie zetten; de verfresten zakken uit de kwast naar de bodem en je kwast wordt als nieuw en blijft letterlijk jaren lang goed. Je moet alleen voor gebruik de olie er een beetje uit kloppen.

Bovendien zijn er speciaal hiervoor bedoelde bakken te koop waar je tot 6 kwasten in speciaal daarvoor bedoelde klemmen kunt zetten en er is ook een deksel bij (vrijwel even hoog als de pot waar je de olie in doet, het lijken in gesloten toestand wel 2 bloempotten op elkaar). Gebruik naslags lijnolie (goedkoop, en toegesneden op deze toepassing) en haal die bij een ambachtelijke oliemolen -- dan ben je een stuk goedkoper uit dan wanneer je olie in een schilderwinkel gaat kopen. Je hebt al genoeg aan een halve tot 1 liter olie om 6 kwasten jarenlang tadelloos mooi te houden. Zelf was ik 1999-2012 vrijwilliger/ oliemolenaar op Oliemolen De Passiebloem in Zwolle dus verwijs ik je naar hun site. Woon je in een regio ver van Zwolle dan kan men je vast verwijzen naar de dichtstbijzijnde oliemolen.

Overigens: wil je verf verwijderen van je handen (op oliebasis), gebruik dan ook olie: olijfolie, zonnebloemolie, lijnolie werken allemaal. Dieselolie of petroleum beveel ik niet aan!

Toegevoegd na 8 minuten:
Oja voor de duidelijkheid: het gehele kwastgedeelte moet echt onder de olie staan, dus niet tot halverwege de haren maar echt kopje onder.

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb even de prijs van lijnolie nagevraagd: 8 euro/liter voor de beste kwaliteit, 6 euro/liter voor de kwaliteit die je hiervoor nodig hebt (naslags olie).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK, het proberen zeker waard.

Andere antwoorden (3)

Uitgaande van alkyd lak maak je die inderdaad met peut schoon. Als hij lang genoeg heeft geweekt is de kwast schoon en hoeft deze alleen nog maar te drogen om hem weer te kunnen gebruiken. Betreft het een acryl lak dan is spoelen met water genoeg om hem schoon te krijgen. Let wel op dat er verschillende kwasten bestaan voor beide typen lak en verf.
Een goede kwast verdient het zeker om schoongemaakt en opnieuw gebruikt te worden. Het is met kwasten net als met kleren: de oudste zitten het lekkerste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker is een goede kwast waard om schoon te maken; maar dan wel met olie en geduld; zie mijn antwoord. wel een plus voor je laatste uitspraak!!
het beste resultaat krijg je door de kwast schoon te make met peut terpentine of in de beschrijving van de lak die je gebruikt
nadat het meeste lak er af is met een doek droogwrijven er zitten altijd nog lakresten in de kwast
daarna met afwasmiddel en heet water nog een keer schoonmaken daarna goed uitspoelen
de kwast omwikkelen met aluminium folie en goed strak aandrukken zodat de haren niet wijduit gaan staan de top of het eind openmaken zodat het vocht er uit kan en dan droogt hij langzaam op
na deze behandeling is hij weer als nieuw
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Peut is een apolair oplosmiddel; water is polair, hoe denk je met heet water nog winst te behalen? omwikkelen met alu folie is prima -- maar alleen als je de volgende dag verder gaat. Geen plus en geen min van mi.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je de reactie goed leest staat er ook afwasmiddel bij daarmee haal je de laatste restjes peut en verf uit de kwast anders hard deze alsnog uit (15 jaar ervaring)
Maak de kwast met een beetje kwastenreiniger zo veel mogelijk schoon. Spoel daarna de kwast met water zo veel mogelijk uit. Doop dan de kwast in groene zeep en ontdoe de kwast door draaien in je hand van de laatste restjes verf.
Stop je voor korte tijd met verven, zet dan de kwast in een pot met water.
Maak je de kwast met peut schoon, dan wordt de kwast hard.
Zet een kwast een paar dagen voor je gaat verven in water, dan laat de kwast minder haren vallen.
Behalve het schoonmaken met kwastenreiniger gaat het verhaal ook op voor watergedragen verf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat watergedragen verf betreft ben ik het met je eens; wat verf op oliebasis betreft, niet. geen plus, geen min.