Hoe vervang ik deze ruit?

Ik wil in dit raamkozijn een nieuwe ruit plaatsen. De oude ruit had een barst en is er al uitgehaald.
De maat van het kozijn is 77x77 cm maar omdat er in het kozijn zelf, waar de ruit in moet nog 2cm ruimte is heb ik een ruit van 79x79cm genomen.
Ik dacht de nieuwe ruit er even in te schuiven maar het past niet!
Welke stappen moet ik nu nemen? Moet heel het kozijn uitelkaar?

Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Je moet eerst de glasplaat op maat maken en die maat moet zijn de maten van het gat PLUS de maat van de kopse kant van die uitstekende rondom bestaande houtdelen. Glassnede eerst schoonmaken met spiritus, flink insnijden en met een nijptang die enkele centimeters eraf breken/knijpen.

Daarna glasplaat tegen de kopse kant van die uitstekende rondom bestaande houtdelen plaatsen en apart even glaslatten zagen en die er tegenaan zetten (2 tot 3 nageltjes per glaslat)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is de nieuwe ruit dus is iets te breed, moet er een cm vanaf en deze met aparte latten vastgezet worden. De maat van de kopse kant is 76,5 cm. Ik heb nog een foto van de andere kant toe gevoegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitgaande van bovenste foto: http://imgur.com/1bZ4YLu
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je er geen ervaring mee hebt, is het afsnijden van 1 cm een onmogelijke klus. Laat dat aan de glasleverancier over. Die garandeert ook geen succes, maar je kan bij een mislukking direct een nieuwe meenemen.