Hoe moet ik kunststof leidingen cv verwijderen die door de vloer steken?

Het moet weg om dat ik vloerverwarming als hoofdverwarming krijg.

Hoe moet ik afdoppen?
Kan de leidingen naar beneden drukken in de vloer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (4)

Als je kruipruimte hebt is het makkelijk; ga onder de vloer naar het punt waar de leiding omhoog komt, volg deze leiding toe de eerste verbinding, draai hem los (zorg ervoor dat er geen water meer in de cv zit!!) en zet hier een stop op (te verkrijgen bij elke doe het zelf zaak. Bij een verdiepingsvloer is het lastiger, daar zou ik hem net boven de vloer doorzagen en afdoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zeker weet dat je ze niet meer wilt gebruiken kun je het beste kijken waar ze vandaan komen en daar doorzagen/snijden en afdoppen. Dan kun je ze in de vloer afsteken dan heb je er daar geen last van en hoef je ze niet in de vloer af te doppen.
Er zit ongetwijfeld ergens een verdeelblok waar alle leidingen vandaan komen daar kun je ze eenvoudig loshalen en daar afdoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal moeilijk zijn om daar de leiding af te doppen, het is misschien makkelijker om dit onder de grond te proberen.
Let er wel op dat de meeste cv installaties doorstroming van radiatoren nodig heeft (bij ons moeten er altijd minimaal 4 openstaan).
Als je je vloer verwarming als hoofd verwarming houdt dan wel rekening dat u de vloer (kruipruimte) moet isoleren. dit voorkomt hoge stookkosten.
Tevens is het raadzaam om te kijken of u er tegen kan. veel mensen krijgen dikke voeten van een te warme vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi disp,

tsja, afsnijden, stukje krant of keukenrol in het gat stoppen en vullen met cebar of kunststof.
dan is het (water) dicht afgesloten, maar er kan geen druk op.
uiteraard alleen toepasbaar als dit deel van de CV niet meer wordt gebruikt.

om af te doppen, en gelijkvloers te zijn, dan moet je de leiding voorzichtig zonder te beschadigen rondom vrij hakken.
vervolgens zijn er afsluitdoppen (einddoppen) te koop.
die plaats je op het afgezaagde pijpeinde en je kan de boel weer onder druk zetten.

let op, er zijn ook doorstroom systemen waarbij de leiding niet kan en mag worden onderbroken.
dan moet je (wat verder uithakken) en de twee uiteinden verbinden. let op dat de leiding niet knikt, want dan heb je een probleem.
er zijn kniestukken te koop, en dmv een afzonderlijk stukje pijp kan je de boel verbinden.

zit de pijp door en door, zodat hij onder de vloer in de kruipruimte opgepakt kan worden, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker. pijp terugtrekken, en onderling verbinden, afdoppen of anders wat wenselijk is.

ik ben bang dat je dit weekeinde enig hakwerk hebt.

veel suc6
groeten, Dré