Hoe erg is het om een binnenlamp buiten te hangen onder de veranda?

We hebben een veranda meteen achter het huis. Beide zijkanten zijn dicht en ervoor groeit een roos. We willen in het midden een hanglamp. Hier komt nooit water, al stormt het, alles is droog.

Het probleem is dat bijna alle hanglampen niet geschikt zijn voor buiten. Ik heb op een website gelezen dat IP20 voldoende is voor onder de veranda, dit is stofdicht. Echter staat IP20 bijna nooit bij een lamp, als je daar opzoekt krijg je IP44 achtige lampen.

Zijn niet alle lampen stof dicht ?

En is het nu echt zo erg dat er een lamp hangt die niet tegen vocht kan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Wat heet erg? Het nadeel van een binnenlamp buiten hangen is dat deze niet waterdicht is. Dit betekent dat er water(damp) in kan komen en dat is een slechte combinatie met elektriciteit. Ook al heeft de lamp geen last van directe regen, als het mistig is hangt de lamp dus in het vocht. Wat er kan gebeuren is dat er kortsluiting in de lamp optreedt. Een goede aardlekschakelaar zou verdere schade moeten voorkomen, maar ik zou daar niet op willen vertrouwen. Je wilt toch niet meemaken dat je veranda afbrandt, of nog erger.....?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

IP44 is beter dan IP20, hoe hoger het nummer hoe beter. Het probleem van een binnenlamp buiten te hangen is niet zozeer het afbranden van je huis, maar het steeds afspringen van je elektriciteit (bij een goede arrdingslekzekering - 300mA - dewelke verplicht aanwezig moet zijn)
Afbranden komt eerder door te hoge Watt in een behuizing te steken en de boel doet smelten en zo afbranden. Daarmee dat er steeds een max watt aangegeven is.