Hoe voorkom je dat een gordijn bij een schuin dak steeds valt?

Wij hebben een vrij groot dakraam op onze slaapkamer (120 x 115 ongeveer). Hiervoor hebben we een rolgordijn gekocht (niet een hele luxe), die in principe niet bedoeld was voor een dakraam maar voor een gewoon raam.
Daarbij hebben we zijgeleiders gekocht, met het idee dat die het gordijn op haar plaats zouden houden.

Dit is helaas niet het geval: het is een vrij stevig (verduisterend) rolgordijn, en door de zwaarte valt het steeds in het middenpunt naar beneden. Dan heb je niet meer veel aan je verduisterende gordijn, omdat er langs de zijkant grote banen licht naar binnen vallen.

We hebben al geprobeerd om een dun ijzeren staafje aan de binnenkant van het gordijn te tapen, maar dan rolt het gordijn niet meer goed op.

Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt aan de zijkanten op het kozijn een plankje bevestigen met een (piano)scharnier.
Wanneer je het rolgordijn dicht doet, dan vouw je het plankje ervoor, zoals bij raamluiken. ( een klein stukje )
Het houdt het rolgordijn op zijn plaats en houdt het licht tegen van de kieren.
paulus811
8 jaar geleden
Door het gewicht van de stof in het midden zal het bij dit oppervlak altijd gaan hangen waardoor je de geleiding aan de zijkant eruit trekt. Voor schuine dakramen zijn speciale gordijnen te koop. Wat misschien nog een optie is om horizontaal enkele verstevigingslatjes erin/erop te naaien die het gordijn op zijn plaats houden. De latjes laat je dan meelopen in de zijgeleiding. Zorg er wel voor dat het gordijn niet te dik wordt, anders rolt het niet meer op en af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gutnre, ik ken alleen het luxaflex systeem als deugdelijk afschermen van het licht.. Maar of het in alle maten te koop is weet ik niet, het is meestal wel schreeuwend duur.
http://www.dakraam-zonweringen.nl/dakraam-producten.html

Het beste antwoord

Ik heb voor mijn rolgordijn hetzelfde probleem gehad.

Daarom heb ik met dubbelzijdig tape 2 stukjes klitteband (1 cm^2) geplakt in het midden van het kozijn (links en rechts). Op het rolgordijn zelf ook 2 stukjes.

Je kan vrij makkelijk meerdere stukjes klitteband gebruiken als het gordijn nog te zwaar blijkt. Ook voor het oprollen is dat geen probleem.

Zie ook de tekening...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteindelijk zijn we voor een andere oplossing gegaan: We steken nu aan beide zijkanten van de onderkant een staafje erin en trekken het daarmee strak. Maar, omdat dit antwoord het meest aansluit bij de vraag kiezen we dit al beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Zijgeleiding maar vergeten. Onderaan het gordijn een rondhout over de gehele breedte nieten (tacken) op de kopse kanten elk een oogje en onderaan het kozijn 2 haakjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Dan heb je nog steeds het licht via de zijkant.
Cryofiel
8 jaar geleden
Niet als de veer in het oprolmechanisme sterk genoeg is om het rolgordijn lekker strak te spannen. Helaas is dat meestal niet het geval, zeker niet bij goedkopere rolgordijnen.
bamibal
8 jaar geleden
De vraagsteller schreef ook al dat het gordijn door het gewicht in het midden naar beneden hangt. Dus als het al een systeem met een veer is, is die inderdaad niet zo sterk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien zijn de zijkanten op te lossen met klittenband.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit ook geen veer in het oprolmechanisme, het is er zo een: https://www.hornbach.nl/shop/Soluna-verduisteringsrolgordijn-uni-linnen-60x190-cm/8906305/artikel.html