Hoe kan ik een stuk hout rond krijgen zoals op de foto?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met een bandschurmachine heb je dat er zo af. Wel moet je even een malletje maken van de ronding, dus een klosje van 12mm dik. Eerst grof schuren en dan steeds fijner waarbij je het malletje gebruikt om te kijken of het ook in het "midden van de ronding" de juiste vorm heeft. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van een balk met de hand een mast maken:
https://www.youtube.com/watch?v=bxF7Ul3RikM
Niet alle stappen zijn nodig, maar dit geeft een goed idee.

Antwoorden (1)

Dat zal niet meevallen. Gezien de vraag ben je niet echt een houtbewerker :-). Normaal gesproken wordt dit machinaal gedaan. De radius lijkt te groot te zijn om het met een bovenfrees te kunnen doen. Je zal dit met de hand moeten modelleren. Op een zaag tafel kan je de hoekjes eraf zagen, daarna met een rasp de grove vorm erin maken. Met een spookschaaf kan je hem dan echt netjes in model maken waarna er nog heel wat schuurwerk over blijft.

Suc6