Kun je een rechthoekige schouw 'uithollen' en er een kast/spinde van maken?

Wij hebben in de keuken nog een schouw zitten waar een gaskachel voor heeft gestaan. Inmiddels zit er onder de mantel, die iets naar voren steekt, een cv plaat voor. Nu wilden we eerst die schouw eruit breken zodat de cv plaat aan de muur zou komen te zitten, maar het lijkt ons ook wel mooi om de schouw boven de mantel als het ware uit te hollen en er een kast van te maken zoals een ouderwetse spinde, en dan met deurtjes ervoor.

Is dit mogelijk ivm met de steun, of komt ons dan de hele schouw naar de oren vallen? En waar moeten we dan op letten? Ook ivm met de roet die er dan door kan komen want er zouden dan wel glazen deurtjes in moet komen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus de onderkant onder de mantel gewoon laten zoals het is, en van het bovengedeelte een kast maken waarbij dus de beide zijmuren van de schouw blijven staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Het lijkt me een leuk idee, maar...
volgens mij kan alleen een aannemer de conditie van het metselwerk inschatten.
Verder zou er voldoende van de voorkant moeten blijven staan (een hoek in het metselwerk lijkt me voor de stevigte onontbeerlijk) dus worden het waarschijnlijk erg kleine kastjes/deurtjes.
Zou je moeten gaan slijpen (ongelooflijk veel stof) om te vermijden dat het resterende metselwerk gaat scheuren.
Het rookkanaal zou je kunnen afblinden i.v.m. het roet.
Al met al lijkt me dat je een hoop problemen op je nek kunt halen. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen zonder een goed advies van een goede aannemer.