Waarom zit het middelste deurscharnier niet altijd in het midden maar op ongeveer 3/4 hoogte van de deur?

Ik zie steeds vaker dat het middelste scharnier van een deur er niet zit maar dat hij iets hoger is gemonteerd. Waarom is dit? Wordt dit bewust gedaan, en met welke reden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Doordat de deur hangt komt op het bovenste scharnier de grootste kracht. De onderste word namelijk steviger het kozijn in 'gedrukt' en de bovenste wordt er vanaf 'getrokken'.
Dit allemaal door de gratis zwaartekracht.

De meeste 'vervelende' kracht staat dus op de bovenste. Om die te verlichten wordt dicht daarbij een derde scharnier geplaatst. In de krachtenbalans staat hij wel in het midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij de iets zwaardere deuren, zitten 4 scharnieren. Ook hier twee boven om de krachten op te vangen.
jc54
14 jaar geleden
Het lijkt mij handiger omdat je de deur beter kunt vasthouden als je hem uit de scharnieren tilt. Als hij precies in het midden zit, moet je altijd lager of hoger grijpen en dat is lastiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste gewicht hangt aan de bovenste scharnier, en om deze te verlichten en het gewicht wat beter te verdelen wordt de middelste scharnier iets naar boven geplaatst. De onderste scharnier heeft eigenlijk slechts een geleidingsfunctie. En denk er aan: neem scharnieren met 'dievenklauwen'; ben je direct daarmee klaar.