Kan er met voorstrijkmiddel en vervolgens met witte verf op een muur worden geverfd die behangklaar is en van beton?

Of moet er perse eerst met glasvezel weefsel worden aangebracht na het voorstrijken? Het gaat om een nieuwbouw woning.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (4)

Sausklaar: De muur is, nadat deze afgewerkt, is klaar om gesaust te worden. De
wand is egaal, vlak en vrij van oneffenheden.
Behangklaar: Deze afwerking is iets minder vlak dan wanneer het sausklaar wordt
afgeleverd. Wanneer de wanden behangklaar zijn houdt dit in dat deze geschikt zijn
om over heen te behangen en niet om over heen te schilderen.
Je kunt wel voorstrijken en sausen, maar echt mooi zal het resultaat niet worden, je kunt dan beter kiezen de stucadoor de wand sausklaar te laten maken (te laten egaliseren) en de wand als hij droog is, voor te strijken indien nodig en dan te sausen, of de wand eerst te behangen en het behang dan te sausen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De muur van een nieuwe woning kan je gerust gelijk sauzen, als je goede saus neemt is voorstrijk niet nodig.
Het resultaat "als je niet te hoge eisen stelt" is best wel redelijk goed.
Als je het perfect wilt hebben moet je naar CREA luisteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het 'sausklaar' maken van een betonmuur heb je geen stukadoor nodig. In de bouwmarkt zijn genoeg strijkklare egaliseermiddelen te koop, zoals Knaus Finishpasta. Smeer dat er met een plakspaan op. Schuur daarna de oneffenheden er met open schuurgaas af. De muur is daarna perfect te schilderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welk resultaat wil je bereiken? daar hangt alles van af. beton is, zoals je in de andere antwoorden kan lezen, perfect te schilderen. Maar dan heb je dus geschilderd beton, dezelfde structuur dan nu maar dan in het wit. Het hangt van jouw smaak af of je dit mooi of minder mooi vindt.
Uit je vraag meen ik echter af te leiden dat je een gladde muur wil. In dat geval kan je:
- egaliseren met één of ander egaliseermiddel
- stukken
- gyproc aanbrengen op latjes of met kleefgips en afwerken
- als je zegt dat de muur "behangklaar" is dan kan je idd ook één of ander overschilderbaar behang aanbrengen. als de muur echt glad is krijg je dan ook een glad effect.
Dus het is uiteraard mogelijk om beton te verven maar verwacht niet dat je dan een muur krijgt die eruit ziet alsof ze gestukt is.
Ik zou adviseren: doe er verf over en bekijk het. Als het resultaat je niet bevalt kan
je nadien nog opteren voor een gladdere afwerking. Neem wel best een verf die de muur nog poreus houdt, zodat je er nadien nog makkelijk iets mee kan doen indien gewenst. Met niet poreuze muren is dat iets ingewikkelder.
Kijk ook of het verf is die geschikt is voor beton.