Wat is het verschil tussen een diamant slijpschijf en een segmentslijpschijf?

Voor het doorslijpen van tegels vind ik verschillende soorten slijpschijven, waaronder diamantslijpschijven en gesegmenteerde diamantslijpschijven.

Wat zijn de voor- of nadelen van de gesegmenteerde schijven? Waarom zou je voor de ene of de andere kiezen?

Beide voor droog slijpen bedoeld.

Picture for question
9 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Het voordeel van een segmenten schijf is dat deze veel warmer kan worden. een slijpschijf is tijdens het slijpen heet aan de buiten rand, daar raakt hij de steen en is de wrijving het hoogste, en zal dus eerst uitzetten aan de buitenrand. hierdoor zou de schijf kunnen gaan slingeren door het verschil in temperatuur aan de buiten rand en de binnen kant, de segmenten geven de schijf de mogelijkheid iets meer te kunnen uitzetten aan de buitenkant dan aan de binnenkant . het rondje aan het einde van elke sleuf heeft ook een functie. hierdoor zal tijdens het uitzetten van de buitenkant voorkomen worden dat de sleuf doorscheurd naar het midden.
mijn conclusie: een segmenten schijf is beter geschikt voor droog gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
walter
9 jaar geleden
Hmm, aan het uitzetten van de schijf had ik nog niet gedacht. Klinkt heel logisch :-) En de manier van ermee werken is hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de werking is het zelfde (bij een gelijke korrel grote)
walter
9 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Duidelijk :)