zandcement brokkelt af, welk cement moet ik in plaats daarvan gebruiken?

ik ben bezig een krukje te maken. (zie bijlage!). dat krukje maak je dus door cement/beton in een emmer te doen, zo'n 5 tot 10 cm hoog. daar steek je stokken in en als dat is gedroogd dan wip je het uit de emmer en dan heb je een krukje. ik heb dit geprobeerd. ik heb zandcement gebruikt en daar water aan toegevoegd zoals op de verpakking stond. ik heb precies evenveel water toegevoegd als op de verpakking stond en toen ik het 5 minuten geroerd had was het nog steeds een soort zand. het was niet te gieten en niet vloeibaar te noemen, maar ik dacht dat dat misschien hoorde. dus ik heb het in de emmer gedaan en helemaal platgestampt en gelijk gemaakt. zo'n 10 uur later heb ik het er proberen uit te halen maar het brak meteen, het was wel iets harder dan eerst maar het kruimelde geheel uit elkaar alsof het zand was.

nu mijn vraag: wat kan ik doen om dit project wél te laten slagen?
bijv. extra water toevoegen, ander cement gebruiken, iets extra's er doorheen gooien.. etc?

alvast enorm bedankt voor jullie ideeën en antwoorden!

Toegevoegd na 1 minuut:
de afbeelding doet het pas zodra je erop klikt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (2)

De afbeelding doet het.
Daar gebruiken ze betonmix.

Bij kleine hoeveelheden een klein beetje extra water gebruiken.
Ik zou dat eerst testen, in bijvoorbeeld een klein plastic weggooi bekertje.
En afdekken met plastic (huishoudfolie) zodat het niet te snel droogt.
Het water gaat namelijk een chemische reactie aan en mag niet verdampen.
Eventueel een keer met een plantenspuit iets vochtig maken.

Zandcement is hier niet geschikt voor, dat zal blijven afbrokkelen.
Wat water betreft heb je het goed gedaan, maar voor zo'n kleine hoeveelheid iets te weinig
Maar ook daar kan je nog wat mee testen, als je toevallig nog ergens puur cement hebt liggen, dan kan je het daar mee mengen. Dan is het wel sterk genoeg.

Toegevoegd na 12 minuten:
extra info:
zandcement bestaat uit:
1 deel cement, 5 delen zand.
beton:
1 deel cement, 2 delen zand , 3 delen grind.
(dan ga je wel grind zien in je krukje.)

Je kan ook ongeveer dit te gebruiken:
1 deel cement ongeveer 3 delen zand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is het ook wel verstandig om er een paar stukjes betonijzer of kippengaas in te doen dan wordt het een stuk sterker en breekt het niet onverwacht in twee stukken.
Wel een centimeter tussen het ijzer en de lucht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker slim, maar misschien lastig met die poten.
Gewoon wat dikker maken werkt ook wel.
Een stoeptegel of grindtegel breek ook niet zomaar.
Je kunt je huidige mengsel wel gebruiken , maar als het hard wordt dan zal het krukje ruw blijven zoals de voeg tussen de bakstenen in een muur. Wil je een wat gladdere kruk, voeg dan pure cement toe aan je huidige zand cement, ongeveer half van elk. Je kunt gerust meer water gebruiken, immers beton is ook een soort natte blubber. Maar niet al te veel. Neem wel meer tijd dan dat je nu hebt gedaan. Waarschijnlijk was het te kort. Het hard worden is een chemisch proces. Dus probeer je nieuwsgierigheid te bedwingen, zet je emmer buiten in het zonnetje en wacht een aantal dagen op zijn minst. In de emmer duurt het best lang, omdat het vocht niet gemakkelijk verdampen kan. Overigens wordt natte beton ook loeihard, maar dat kost dus tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie op je plaatjes dat het mengsel inderdaad behoorlijk nat is. Waarschijnlijk heb je de hoeveelheid water gebruikt om te metselen. Maar nu je gaat gieten mag het gerust natter zijn.