Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik tegelen als de stuc nog niet droog is?

Ik ben de badkamer aan het tegelen. Ik heb een stuk muur weg gefreesd voor de waterleiding, deze heb ik vervolgens weer dicht gesmeerd met gips. Moet ik wachten tot deze volledig droog is of kan ik hier na een dag of wat overheen tegelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.4K
paulus811
8 jaar geleden
Na 'een dag of wat' IS het toch droog?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het alleen maar om een sleuf gaat die je aangesmeerd heb kan je er gerust dezelfde dag al overheen tegelen met cement. ga je met lijm tegelen moet de muur wel goed droog zijn maar dan denk ik dat twee dagen meer dan genoeg is voor een met gips aangesmeerde sleuf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus : Ik ben totaal niet technisch, maar is het niet logisch dat het kurkdroog [en dus niet *bijna droog* "na een dag of wat"] moet zijn voordat er verder gewerkt c.q. getegeld kan worden?
paulus811
8 jaar geleden
De tegellijm is ook weer vochtig, ik zou wachten tot het hard is maar kurkdroog is niet nodig. Of dat in de muur ook zo is is lastig te bepalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, jodokus52, dat is ook mijn vraag. Het is ook niet zo dat het een smalle sleuf is, het is een behoorlijk stuk muur waar ik op sommige stukken wel 6 tot 8 cm gips heb aangesmeerd. Mijn idee is, tegelijm is ook met water aangemaakt dus het hoeft elkaar niet te bijten, maar goed, ik ben ook niet technisch, vandaar mijn vraag dus

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het ligt eraan hoe dik de laag gips is, hoelang je moet wachten tot het geheel droog is. Dan kun je na het drogen de wand ook nog glad maken, tegels hebben een gladde ondergrond nodig voor goede hechting. Tegellijm droogt snel, als je dat over een niet droge muur verdeeld, al is het maar een gleuf, dan zit de tegel die de gleuf raakt niet vast.Gebruik nadat de wand droog is voorstrijk, zeker op het deel waar gips zit, zodat de tegels goed hechten, laat ook deze laag geheel drogen voordat je gaat tegelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding