Hoe kan ik de rookmelder in mijn studentenhuis afdekken?

Ik woon sinds kort in een studentenhuis en omdat daar meer dan 5 mensen wonen is het wettelijk verplicht een aantal rookmelders te plaatsen. Echter was mijn huisbaas erg creatief met het plaatsen: er hangt in elke hoek van het huis een rookmelder en ja: ook schuin boven het fornuis in de keuken op zolder (keuken staat op overloop tussen 2 kamers). Dit is een ontzettend kleine ruimte zonder afzuigkap. Tijdens het koken richt ik een ventilator op het luik in het dak en zet het luik open zodat het toch nog iets van ventileert. Ook zet ik mijn kamerdeur open en de ramen in mijn kamer. Echter is dit niet altijd genoeg, wat resulteert dat het alarm nog wel eens loeihard af wil gaan door het hele huis en ik dan 2 trappen naar beneden moet rennen om het ding uit te doen.

Nu was mijn eerste gedachte: kan dat ding niet afgedekt worden tijdens het koken of voor altijd? Het is een enorm onhandige plek en de ruimte is eigenlijk al veel te klein om te koken (ong 4 m2). De huisbaas is er nooit dus hij zal het niet echt merken. Hoe kan ik de rookmelder goed afdekken? Dus niet met een zakje en plakband in de weer moeten steeds...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
27.5K

Antwoorden (2)

Daar zijn speciale kapjes voor. Maar ik weet niet of je die als particulier kan kopen.

Makkelijkste oplossing. Neem zo'n goedkope wegwerp badmuts met elastiek erin. Maak eventueel een gaatje in de boord en kort het elastiek wat in. En deze zo om de rookmelder heen hangen.

Kan ook met zo'n plastic schoenkap die mensen soms moeten dragen tegen besmetting.

En in een film heb ik eens gezien dat iemand dat deed met een afwashandschoen. Latex handschoen zal ook werken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed bedacht, al denk ik dat je geen badmuts, maar een douchemuts bedoeld.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja waarschijnlijk wel Crea. Je krijgt ze vaak gratis in hotels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar had ik nog niet aan gedacht! Dat ga ik eens proberen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in onze nieuwbouwwoning zater er toen we de sleutel kregen rode plastic "douchemutsen" op, een plastic cirkel met rondom elastiek. Ze zeiden omdat anders tijdens het bouwen dat ding af zou gaan als ze gingen schuren ofzo. Weet niet of rood beter helpt dan een doorzichtige. In principe mag de lichtstraal niet onderbroken worden, maar er komt ook geen keukendamp door doorzichtig plastic
hoi Wasverzachter,

-1- met een eenvoudige schroevendraaier kan je het ding losnemen en verplaatsen.

-2- je kan de batterij er uit halen en weer dichtklappen.

-3- lukt -1-2- niet, soms is er een aansluiting op het lichtnet, de batterij is dan backup voor netuitval, dan is de eerder genoemde plastic badmuts een oplossing, maar mooier is het om iemand met een 3D-printer te vragen of hij/zij een kapje wil printen.
dat kapje kan dan tijdens het koken worden geplaatst.
probleem is: dat het kapje dan niet meer wordt weggenomen als er niet gekookt wordt. er is dan geen beveiliging.

-4- de huisbaas op het manco wijzen, doet hij niets, dan de brandweer laten (af)keuren. de huisbaas moet aan de wettelijke eis voldoen en zorgen voor een veilige woonomgeving.

veel suc6
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad zo'n ding op stroom. Het is helaas wettelijk verplicht om op elke overloop/gezamelijke ruimte een brandmelder te hangen, dus ook in deze ruimte. Ook al is het niet praktisch. Ik ga even wat dingen proberen, bedankt!