Hoe krijg je een 100 jaar oude schroef los?

Er is iets mis met het draaimechanisme van de raam sluiting. Ik wil deze losdraaien om het binnenwerk te bekijken, maar het is er ruim 100 jaar geleden op geschroefd en diverse malen beschilderd. Iemand een idee hoe ik dit er een beetje netjes af krijg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
De schroef koelen met bijvoorbeeld een zak ijsklontjes, en het raamgedeelte verwarmen met bijvoorbeeld een föhn. Daardoor zet het beslag uit en krimpt de schroef een beetje. Met als gevolg dat hij waarschijnlijk met een tang wel losgedraaid kan worden.
escape
8 jaar geleden
Haha, leuk idee van Amadea, maar dat is denk geen doe-het-zelfster. Een schroefkopje me een zak ijsklontjes afkoelen, LOL! En dan de rest warm maken met een fohn! Dat wordt een echt feest. Met veel gesprongen ramen. Nee, dit is geen zinnig advies.

Het beste antwoord

Eerst met een beiteltje rondom de verf eruit tikken, zodat dat de schroef niet 'vasthoudt'. Dan met dat beiteltje de gleuf van de schroef vrij maken van verf, zodat straks de schroevendraaier goed grip heeft. Daarna met een drevel op de schroef en dan met de hamer er een tik op geven, de schroef laten / schrikken. Als het goed is kun je hem nu losdraaien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nu inderdaad eerst de verflaag eromheen weggepeuterd en daarna een beetje WD 40 op elke schroef gespoten. Even later beetje aan het wrikken en draaien geslagen en jawel hoor, de schroeven zijn er allemaal uit!