Hoe monteer ik een serieschakelaar (duo) om twee te bedienen vanaf 1 locatie?

Ik heb de verpakking van de schakelaar niet meer.
En op de achterkant van het knopje word alleen aangegeven waar ik de fasedraad in moet doen.

Ik snap wel waar de fase en de schakeldraden in moet, alleen begrijp ik niet waar ik blauw en aarde moet laten. Lasdop?

Ik voeg een afbeelding bij met de huidige situatie...als dit lukt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foutje in de vraagstelling, moet zijn: Hoe monteer ik een serieschakelaar (duo) om twee LAMPEN te bedienen vanaf 1 locatie?

Picture for question
8 jaar geleden
4.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
Er is discussie over of het een wisselschakelaar of serie-schakelaar betreft...
Dat valt makkelijk op te lossen met het antwoord op de vraag: hoeveel knopjes heeft de schakelaar ? (1 of 2 ?)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
2 knopjes 1 voor de plafondlamp en 1 voor de wandlamp.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dan heeft Toolspot het bij het rechte eind.:-)

Antwoorden (3)

Zoals je als schijft, de blauwe en geel/groen isoleren met elk een lasdop en de overige draden op schakelaar aansluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schakelaar is en wisselschakelaar !

Dat betekent dat je de (bruine) fasedraad op het L-contact aan moet sluiten.
De 2 contacten aan de andere kant zijn van de schakelaar. In 'op'-stand is het L-contact met het ene contact verbonden, en in de 'neer' stand met het andere contact.

De zwarte draden zijn de "schakeldraden" naar de lamp toe. Zij moeten BEIDEN op HETZELFDE schakelcontact worden aangesloten.
Technisch maakt het daarbij niet uit welk van de twee contactpunten je gebruikt, maar het bepaalt wel of je lampen in de 'op' of in de 'neer'-stand aan staan.

De blauwe draden komen van de lampen terug en moeten samen verbonden worden met een lasdop, of een lasklem.
De groen-gele draden zijn beveilingingsdraden die naar de aarde leiden. Ook zij moeten samen verbonden worden met een lasdop of -klem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: de blauwe en de geel-groene draden sluit je dus NIET op de schakelaar zelf aan !

Toegevoegd na 1 uur:
Toch nog even een extra aanvulling...

Je spreekt over TWEE lampen.

In je tekening zijn 3 (zwarte) schakeldraden te zien. Dat duidt er op dat minimaal één van de zwarte draden niet naar één van de lampen leidt. Het is wijselijk om uit te zoeken waar die dan wél naar toer leidt. Dit om te voorkomen dat je ongewild een extra apparaat aansluit.

Wat ook kan is dat 2 draden naar een andere schakelaar leiden. Dan heb je te maken met een wisselschakeling.
Gebruik dan onderstaand schema om je lampen aan te sluiten:
http://www.uploadarchief.net/files/download/wisselschakeling.png
(in deze tekening staat maar één lamp. De tweede dien je dan parallel over de eerste lamp aan te sluiten. Dus een (nieuwe) zwarte draad vanaf de rechter schakelaar naar de lamp en dan vervolgens met blauw weer naar de nul.)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nee dat met die 3 zwarte draden is gezichtsbedrog. 2 zwarte 2 bruine.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Overigens. Ik dacht dat een wissel schakelaar iets anders is dan een serie schakelaar. Wissel is toch om 1 lamp te kunnen bedienen vanaf 2 plaatsen? Zoals een lamp op een overloop die je beneden en boven aan of uit kan doen. En ik wil vanaf 1 plaats 2 lampen aan en uit kunnen doen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een wissel schakeLING (dus het geheel aan draden en schakelaars) is inderdaad om één lamp op twee plaatsen aan en uit te doen. Onderdeel van die schakeling zijn 2 wisselschakeLAARS. Een wisselschakeLAAR is echter ook prima als een gewone enkelpolige schakelaar te gebruiken. Omdat een wisselschakelaar bij productie (en ook in de winkel) vrijwel net zoveel kost als een enkelpolige én omdat die eerste flexibeler is bij eventuele uitbreidingen worden er in de praktijk bijna nooit echte enkelpolige schakelaars gebruikt maar kiest men voor wisselschakelaars. De kans dat je enkelpolige schakeLING gemaakt is met een wisselschakelaar is dus vrij groot en doodnormaal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Wanneer je 2 zwarte en 2 bruine hebt, dan nog heb je een draad teveel !!! Check dus goed welke draad waar naartoe gaat. Eén van deze draden is aan het andere eind niet aangesloten óf loopt naar een ander verdeelpunt of een ander apparaat.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De tweede bruine gaat naar rechts en geeft stroom aan twee stopcontacten dertig centimeter rechts van de lichtknop. De andere bruine gaat naar boven naar de verdeel doos in het plafond.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De bruine vanuit de verdeeldoos is de voeding, oftewel de L1. Sluit deze samen met de bruine naar je stopcontact aan op het L-contact van je schakelaar. (Meestal passen er wel twee draden onder 1 contact van je schakelaar, anders moet je even een extra lasklem of -dop introduceren)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij de L zitten 2 gaatjes. Dus daar passen mooi beide draden in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij zijn jullie er eindelijk uit ondanks allerlei misverstanden.
Succes!
Een serie schakelaar heeft 2 wippen. De "fase" Bruin op L, Zwarte schakeldraden afzonderlijk op de 2 andere aansluitingen. Voorgaande reactie van iemand was gebaseerd op een wisselschakelaar. Blauw en geel/groen afzonderlijk afdoppen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Goed punt Toolspot ! De mogelijkheid van een serieschakelaar had ik over het hoofd gezien. Het zou wel passen bij de term "duo schakelaar"...