Er zit een dopje vast in de pijp van de wastafel. Wat te doen?

In de bijlage zie je een wasbak. Dat metalen ronde ding was eruit gehaald en toen is er een dopje ingevallen. Deze zit nu vast in de pijp. Tussen de wastafel en de sifon. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

Schroef de sifon eraf.

(Zet er een emmer of een handdoek onder, er kan water uitkomen.)

Daarna kun je met een stevige staaf (misschien is een lang potlood al voldoende) ofwel de dop van onderaf naar boven duwen, ofwel hem van bovenaf naar onder duwen.

Toegevoegd na 15 minuten:

Als de sifon er niet af kan (wat een constructiefout zou zijn...), kun je proberen of je van bovenaf het vastzittende dopje scheef kunt duwen. Als dat lukt kun je het mischien met een stevige pincet omhoog trekken, of kun je er een haaknaald achter haken om het dopje omhoog te trekken.

Lukt ook dat niet, dan kun je met een lange boor een gaatje in het dopje boren. Daarna steek je een haaknaald door het gaatje en trek je op die manier het dopje omhoog.

Lukt zelfs dat niet, dan kun je met een lange boor het dopje aan kleine gruzelementen boren die klein genoeg zijn om weg te spoelen. Doe dat wel met veel water zodat ze ook echt direct goed wegspoelen tot in het hoofdriool, anders zouden ze zich theoretisch verderop in de afvoer kunnen ophopen, daar haren invangen, en op die manier over een paar maanden alsnog voor een verstopping zorgen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Als er water in de sifon staat, dan is dat méér dan je goed met een handdoek kunt opvangen. Bij een reeds langer gebruikte wastafel kan het bovendien een vieze smurrie zijn. Dus ik ga voor de emmer! Als je niet van onderen af kunt duwen, hou ik rekening met de mogelijkheid dat het van bovenaf met een haaknaald niet goed lukt, en dat boren lokt me ook niet aan. Maar ik zou voor zo’n klusje een metaaldraad ‘wasserijhangertje’ opofferen, d.w.z. uitvouwen, en dan aan één rechtgebogen uiteinde van de nu verkregen lange staaf een kort stukje iets meer dan haaks ombuigen. Daar heb je twee stevige tangen voor nodig (of een bankschroef en één tang). Hiermee zou je denk ik meer kans hebben om het dopje omhoog te wurmen. Desnoods met zo’n haak en een schroevendraaier samen.
Kan de sifon open ?
Misschien met een breinaald omhoog duwen ?
Als de afvoer droog genoeg is een stofzuiger proberen ?
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een aanvulling: als de vraagsteller een stofzuiger gebruikt, dan kan ze de stofzuigerbuismond afsluiten met een nylonkous. Het dopje wordt dan wel weggezogen uit de sifon, maar het zal niet in de stofzuiger verdwijnen.
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, "ze" is "hij": de vraagsteller is een man.
Indien je een waterstofzuiger hebt, deze met een panty of gaasje over de zuigmond proberen als je tenminste de stop uit de wasbak kan halen. Indien het past blijft het dopje ad panty vastgezogen.
En anders zou ik gaan voor het antwoord van Cryofiel hierboven.