Bestaat er brandwerende en tegelijkertijd geluidswerende isolatie? En zoja, waar kan ik dat vinden?

Aangezien mijn huis al van voor 1975 is, wil ik graag mijn dak opnieuw isoleren. Ik heb namelijk vernomen dat dit mij jaarlijks veel energiekosten zal besparen.

Maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar brandwerende en tegelijkertijd geluidswerende dak isolatie. Ik wil namelijk graag mijn (geluidsdichte) game-room hiervan maken en wil niet het risico lopen dat door eventuele kortsluiting in mijn apparatuur de zolder afbrandt....

Na een zoektocht op internet vindt ik alleen sterke argumenten van producten die aan één van deze kenmerken voldoen. Iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Toevallig dat ik een paar maanden geleden voor een soortgelijk probleem stond en toen heb ik raad gevraagd aan een vriend die werkt in de bouw. Hij gaf mij de tip om Fastfixx isolatieplaten te gebruiken, een product van het eerder genoemde Rockwool.

Onderstaande info heb ik uit de brochures die Johan me gaf, maar als je naar de website gaat wordt je vast al snel een stuk wijzer.

Fastfixx isolatieplaten zijn van onbrandbaar steenwol. De brandwerendheid van het dakbeschot door de toepassing van 60mm of 100mm Fastfixx wordt tot een uur verbeterd. Er stond ook in dat de Fastfixx isolatieplaten bij brand giftige rook of brandende druppels voorkomen.

Verder is het Fastfixx isolatiesysteem getest in een standaard niet geïsoleerde gordingen dakconstructie en was voorzien van een spaanplaat dakbeschot en afgedekt met betonnen sneldekpannen. De geluidisolatie van deze ongeïsoleerde constructie bedroeg 25 dB.
De met 60mm dikke Fastfixx geïsoleerde constructie leverde een verbetering van 8dB. De met 100mm dikke Fastfixx geïsoleerde constructie leverde een verbetering van 11dB.

Johan en ik hebben het samen in een paar uur gemonteerd en ik moet zeggen dat ik in ieder geval tevreden ben. Het geeft me een goed gevoel te weten dat mijn kinderen niet alleen veilig zijn daar op zolder, maar gelukkig ook de buren niet meer zoveel lastig vallen met hun videogames en elektrische gitaren.... (kids!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe veilig zijn je kinderen op zolder als er beneden brand is?
En kunnen ze er dan boven ergens er uit ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard heeft de zolder wel gewoon een groot dakraam, dus mocht het nodig zijn kunnen ze zo tot het platdak van de garage klauteren...
Maar ik moet zeggen dat ik er in ieder geval ook niet op reken dat er brand uit gaat breken, maar met zoveel elektrische apparatuur daar leken me wat extra voorzorgsmaatregelen geen slecht plan.

Andere antwoorden (6)

Isover, rockwool...

Isolatie is vooral bedoeld om de kou buiten de deur te houden, dus ik denk dat je het beste je zolder kunt isoleren, voor de kou, en deze dan afdekken met geluidswerende platen
Of er een combinatie bestaat, die zowel kou weert en brandveilig is, en geluidswerend is, mij ook niet bekend.

Als je erg goedkoop wilt zijn, om geluidswerend te zijn en dat is ongelogen, lege eierdoosjes zijn erg effectief...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eierdoosjes werken goed tegen geluid maar is niet brand veilig, rockwoll is goed brand weerend, ik heb er een keer een gat in een kachel mee dicht gemaakt, dit ging prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien asbestplaten ;)

je kan ook isolatie bedrijven mailen. die kunnen jou specifiek voor jouw wensen/kamer een voorbeeld geven. Hebben wij thuis ook gedaan met de garage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenwol is absoluut brandwerend. Dit product heeft een smelt temperatuur van ca 1200 graden. Daarnaast is het ook een van de beste geluidsisolatiemateriaal. Hoe dikker u het aan kan brengen hoe beter resultaat u mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rockwool kun je goed gebruiken. Het beste is namelijk steenwol.
Deze isolatie zit namelijk op een rol en heeft ook nog eens makkelijke bevestigings flenzen waardoor je het makkelijk kunt bevestigen tegen de balken van je scheidingswand of van je zolderdak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Isolatie (maakt niet uit welke) en dan afwerken met gipsplaten, die zijn minsten een half uur brandwerend.
Alleen isolatie tegen brand zal waarschijnlijk niet werken omdat je die isolatie tussen de balken gaat aanbrengen. Die balken zullen goed branden..

Brandmelder erbij, liefst met een systeem, zodat alle melders in huis afgaan als er ergens brand is en klaar.

Het probleem met geluid is een stuk lastiger, want het grootste probleem zit daar in de vloer en de ramen. Als je daar niks mee gaat doen heeft het geen zin met het dak iets speciaals te doen.
Een geluiddichte kamer krijg je alleen maar bij volledige contact isolatie. (dat is een vraag op zich)