kan ik over een mdf deur waar muurverf zit gewoon lakverf doen?

heb 2 mdf schuifdeuren daar zit nu latex op en ze zijn best vies vingerafdrukken kan k na t schoonboenen er met waterbasis lakverf overheen zodat t wat langer schoon blijft?

8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Speciale MDF-grondverf gebruiken dan pas aflakken: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-grondverf-mdf-wit-750-ml/p/B254248
19belle87
8 jaar geleden
maar daarvoor zit a mdf grondverf op daarna werd er muurverf opgedaan maakt dat wat uit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe zou je over de oude grondverflaag kunnen lakken maar ik zou voor de zekerheid toch de plaat eerst even gronden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst vetvrij maken, dan schuren, stofvrij maken, grondverf erop (om de zuiging van de ondergrond op te heffen), dan licht opschuren, stofvrij maken en aflakken 1 of meerdere keren.
Het mooiste resultaat krijg je als je de latex er helemaal af haalt, maar op deze manier kan het eventueel ook.

Het beste antwoord

Alles kan natuurlijk, maar de hechting van de lakverf zal niet echt lekker zijn. Ook het ruwere oppervlak van de latex zal blijven bestaan zodat de lakverf ook weer snel vies zal worden. Hoe gladder, hoe slechter vuil hecht.
Mijn advies is toch de latex eraf te schuren en daarna alsnog te schilderen met lakverf. Het is een kwestie van smaak, maar hoogglans is beter schoon te houden ( en sterker) dan zijdeglans- of matte verf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19belle87
8 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (1)

Eerst lichtjes schuren, dan een grondverf laag erover met een gewone kwast , en als die droog is nog eens lichtjes schuren, dan de laklaag erover met een lak kwast.

Het resultaat mag er dan zijn.