Ik wil een spiegelwand maken op een gipsplaatwand. De spiegels zijn 100bij 60cm.Ik wil de spiegels op de gipswand plakken met speciaal lijm. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Bison heeft hiervoor een speciale lijm, genaamd (hoe origineel) spiegellijm. Dit is een dikke, kit-achtige lijm speciaal bedoeld voor zilveren spiegels. Deze, zuurvrije, lijm is een van de weinige die de achterkant van de spiegel niet aantast waardoor de spiegellaag niet aangetast wordt. Dit in tegenstelling tot andere lijmsoorten. De lijm heeft montagekit achtige eigenschappen waardoor lijmen op gipsplaat geen enkel probleem is. Ik heb dit zelf in het verleden vaker op deze manier gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
gezien het formaat van de spiegel, deze na verlijming ondersteunen met een houten latje of met behulp van tape totdat de lijm volledig is uitgehard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de kit wel aanbrengen in een richting liefst van boven naar beneden. Dus lijnen maken, in verband met condens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad is er speciale spiegellijm echter zonder klemmen of ondersteuning plakken op gipswand is dat af te raden. Karton kan door gewicht spiegel makkelijk loslaten.
Er zijn maar weinig lijmen hiervoor geschikt. Dit omdat de oplosmiddelen die in de lijmen zitten de zilverlaag van de spiegel aantast.
Bison heeft hiervoor spiegel lijm op de markt gebracht. Deze tast de zilverlaag niet aan en kan direct op steen, hout, gipsplaat of andere poreuze en niet poreuze ondergronden.

Deze lijm is verkrijgbaar in tube (60 gram) en koker (430 gram) (zie bron).

Opzich is de lijm makkelijk te gebruiken.
Omdat het een pasteuze lijm is kunt u de lijm lekker dik opbrengen.
Maar, nu komt het belangrijkste, zorg ervoor dat de lijm goed kan uitharden.
Als u de spiegel in lijmt, zorg er dan voor dat u géén cirkel of vierkant helemaal rond trekt.
Houd altijd een opening zodat de lijm aan beide kanten kan uitharden.
Ik raad altijd aan om de lijm in diagonale, horizontaal of verticale strepen te lijmen.
Als de spiegel aan de zware kant is dan kunt u het beste de spiegel na verlijming fixeren met tape op een stempel. Dit om de kans op uitzakken van de spiegel te voorkomen.

Veel sterkte met het plakken van de spiegels.