Hoe maak je zelf krijtverf?

Via de zoekmachine krijg ik niet veel goede raad.
Met gips of cement zou het moeten kunnen...
Nou, nee dus. Want dat wordt hard en klontert.
Met gewone kalk of platgeslagen krijtjes lijkt het beter te gaan.
Maar dan moet er een gedegen hechtende verfsoort aan te pas komen.
Indien dit al een beetje in de richting gaat van een goed recept,
welke verf zou dan het beste zijn om mee te vermengen?
Welke evt. andere hechtmiddelen? En welk evt. pigment soort? (inkt?)
Alvast bedankt voor het mee denken.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeeld van krijtverf:
http://www.pure-original.nl/verf_soorten/krijtverf

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Verf bestaat uit tenminste drie componenten:
-bindmiddel; maakt het smeerbaar en drogend
-pigment: geeft de kleur.
-vulmiddel: bepaald andere eigenschappen.
Om krijtverf te maken zijn de mogelijkheden bijvoorbeeld:
Bindmiddel: Gekookte lijnolie. Droogt niet zo snel, is te versnellen met siccatief.
Pigment: Aarden pigmenten als gele en rode oker, aquamarijn, oxid zwart.
Vulstof, Krijt. Dat is geen fijngestampt schoolbordkrijtje, maar Calciumcarbonaat, Calciet, kalksteen. Kalk is iets anders.
Bindmiddel en pigment vind je in de verfhandel, of in winkels van kunstenaarsbenodigdheden. ( b.v. Peter van Ginkel) Krijt kan je ook daar vinden, maar de bouwmaterialenhandel heeft de grootste hoeveelheden, al moet je daar goed opletten wat je krijgt. De naamsverwarring met kalk (Calciumhydroxide) is daar algemeen De firma Omya heeft veel informatie over krijt.
Maar, er is wel wat studie nodig om tot een werkbaar product te komen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wij gingen vroeger altijd krijtjes over een zeefje raspen en dan wat daaronder uit kwam vingen we op in een emmertje. Daar deden we een beetje water bij en voila! Je hebt Krijtverf!