kan ik mijn afvoerslangen van de vaatwasser inkorten?

Ik wil mijn vaatwasser iets verplaatsen. Nu zijn de aan en afvoerslang te lang. Kan ik deze inkorten en hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (3)

Denk dat inkorten niet eens nodig is,of het moet wel een hele lange slang zijn.
Kan je het niet ergens kwijt? onder een kastje of zo.?
Wil je hem toch inkorten, neem een ijzer zaagje en haal er een stukje vanaf.
burgos
9 jaar geleden
De afvoerslang kun je eenvoudig inkorten door er een stuk van af te snijden.
De waterinlaat slang wordt wat moeilijker om dat die feitelijk aan weerszijden vaste wartels heeft. Je kunt deze slang wel inkorten, maar dan heb je een tweezijdige verbindingstule nodig met de bij behorende slangklemmen. De slang kun je dan in het midden inkorten en m.b.v. de verbindingstule beide zijden weer met elkaar verbinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de tegenwoordig veel voorkomende hardplastic afvoerslangen kun je een stuk eraf snijden of zagen, maar dat levert een hardplastic uiteinde op dat misschien niet zo netjes en lekvrij in de afvoer vastgezet kan worden. En bij sommige slangen is de bocht aan het eind juist erg handig.

Daarom kun je dan misschien beter een stuk in het midden er tussenuit snijden of zagen. Maar dan moet je wel zorgen dat de twee overgebleven stukken waterdicht m.b.v. een koppelstuk aan elkaar gekoppeld worden. Dat lijkt me met hardplastic afvoerslang niet zo eenvoudig.
(In de link staat zo’n koppelstuk voor zachtrubberen afvoerslangen, hiermee kunt u twee (halve) afvoerslangen aan elkaar koppelen. Let wel op dat u aan beide kanten van dit koppelstuk slangenklemmen gebruikt.
http://eshop.meijerijzerwaren.nl/index.php?item=wasmachine-afvoerkoppeling-22x22&action=article&group_id=10000134&aid=7449&lang=NL )
Zulke koppelstukken zijn er in verschillende maten.

Een aanvoerslang van zachter materiaal is denk ik wél op deze manier in te korten – maar de lekvrijheid bij hoge waterdruk is des te belangrijker.

Ook ik vraag me af of het niet verkieslijker is om de te lange slangen netjes in een lus achter de machine op te binden.
Ook een mogelijkheid is om nieuwe kortere slangen te kopen; ze zijn er in verschillende standaardlengten, bijvoorbeeld 1,5 – 2,5 – 3,5 meter, zie http://eshop.meijerijzerwaren.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000134&lang=nl&time=1423409404#.VNeA4SzEjkc
Bordensteker