Wie kan mij de juiste werkwijze geven voor het lakken van een eetkamer tafel. Wie helpt mij?

Ik heb mijn merbau eetkamer tafel heel erg goed geschuurd, Goed afgenomen tegen het " bloeden". Daarna verdunde grondverf erop licht geschuurd en nogmaals in de grond gezet. Nu zitten er 4 lagen wit hoogglanzend verf op. Nu denk ik om hem nog een paar maal af te lakken met blanke lak. Is dit raadzaam ter bescherming en zo ja moet ik hem dan weer schuren?de een zegt ja de ander nee. Ik denk ook nee want die krasjes blijven dan toch zichtbaar? wie geeft mij raad!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gewoon zo laten als deze nu is.
Geen blanke lak er overheen zetten daar deze vergeelt en over de witte tafel een goor gelige gloed geeft.
Vooral absoluut ook geen twee komponenten lak over die verf smeren daar die verf op terpentinebasis is en geen lak op polyurethaanbasis verdraagt.
Als je er een twee komponenten lak op polyurethaanbasis overheen (zoals iemand hier wil adviseren) smeert lost alle verf op en dat is zonde van al je werk.

Ik heb 35 jaar gewerkt bij een verfdetaillist en producten geadviseerd.Aan de andere kant heb veel ellende met producten gezien waar men klakkeloos mee aan de gang geweest was zonder ervaring.

Maar jij hebt het precies goed gedaan zoals je hier beschreven hebt.Gewoon een paar dagen laten uitharden en dan in gebruik nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja altijd opnieuw schuren. Anders hecht de lak niet en krijg je bobbels en velletjes. Je neemt een schuurpapier met een hele fijne korrel. Zo fijn mogelijk, en het schuurpapier MOET kleurloos zijn, dus geen zwart of rood, dit wil wel eens afgeven, zeker op witte verf, en dat zie je dan door de lak heen. Goed afstoffen natuurlijk na het schuren, maar dat weet je wel, anders was het verven al niet goed gegaan.

Succes

Toegevoegd na 20 seconden:
P.S. ziet er mooi uit die tafel :-D
11 jaar geleden
Schuren zou ik niet meer aanraden want het oppervlak zal niet meer glanzen en dat is toch de bedoeling.
Het zou jammer zijn al uw noeste arbeid ongaan te maken.
Maximaal eens afwassen met St-Marc en dan er een boot-lak opzetten omdat die keihard zal worden en dus meer kras bestendig.
Meestal is dat een 2 componenten lak.
Zie link met tekst en uitleg.
U had veel moeite kunnen sparen door daar ineens mee aan de slag te gaan.
Toch nu al een zeer mooi resultaat, proficiat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je heel licht schuurt met waterproofschuurpapier, de fijnste soort, dan krijg je geen krasjes en hecht de lak zich beter. Waterproofschuurpapier is zwart maar geeft absoluut geen kleur af. Breng de lak met een roller op, dan kan je hem mooi gelijkmatig verdelen. Ik gebruik altijd lak op waterbasis. De matte/satijn lak vind ik voor grote oppervlakten het mooist, maar dat is persoonlijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na het schuren moet je het slijpsel wel met een vochtige doek afnemen.
11 jaar geleden
Als je 4 lagen lak en 2 lagen grondverf er op hebt zitten,dan is dat meer als zat. Ik zou er niet nog eens een laag vernis op zetten. Zo te zien blinkt ie als een spiegel.