Waar kan ik het beste mijn koolstofmonoxide melder ophangen?

Ik heb een plattegrond van mijn huis erbij gedaan. In de bijkeuken is dus mijn cvketel en staat een combi-oven.
Ik heb geen afzuiging in de badkamer, dus als ik gedoucht heb, zet ik de badkamer deur en de deur naar de woonkamer of die naar de slaapkamer open. In de zomer die van de woonkamer en in de winter doe ik de slaapkamer deur. Op internet zie ik wel staan waar het wel en niet moet, maar kom er niet uit waar ik hem nu wel moet ophangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De beste plaatsen om een koolmonoxidemelder te plaatsen zijn:
Bij een brandstof verbruikend toestel (boiler, geiser, cv-installatie, gaskachel), moet u de melder in of nabije die ruimte installeren.
Mocht u in een studio wonen, plaats de melder dan zo ver mogelijk verwijderd van de kookvoorzieningen, maar in de buurt van uw slaapplaats.
Als het brandstof verbruikend toestel staat in een kamer die normaal niet wordt gebruikt (bv. een boilerruimte), plaats de melder dan net buiten deze ruimte zodat u deze beter kunt horen.
9 jaar geleden
Op de grens van keuken en woonkamer (maakt niet uit waar precies)
CO uit de bijkeuken zal dan gedetecteerd worden als het de keuken inkomt, onder de deur door of als deze open gaat.

En een 2e in de slaapkamer.
Zowel omdat je de 1e vanuit de slaapkamer mogelijk niet hoort als je diep slaapt en omdat een defecte afvoer CO in de slaapkamer zou kunnen afvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koolmonoxide is lichter dan lucht, stijgt dus naar boven. plaats de melder op het plafond bij de CV ketel om gevaar bij de bron te kunnen detecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet correct,
hier zijn vaker discussies over geweest, ook op goeievraag. Praktisch gezien is CO even zwaar als lucht. Meestal is een CO melder op hoofdhoogte ideaal.
In een slaapkamer dus laag
In een woonkamer rond de 1,5 meter Ook beter om een melder niet vlakbij een verbruiker te hangen.
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/overig/vraag/291576/koolmonoxidemelder-hangen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/overig/vraag/117436/koolstofmonoxide-lichter-zwaarder-lucht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5 waarom geen 10 of 20?
Meer is niet altijd beter en zelfs niet veiliger.
Want een melder op een verkeerde plek en je krijgt valse meldingen waardoor je als je een echte melding krijgt minder allert bent.