Werkt mijn thermostaat wel goed?

Ik heb een eenvoudige Theben kamer thermostaat. De ketel aan en uitzetten gaat gewoon goed maar het lijkt erop dat dat ook het enige is wat de thermostaat kan. Ondanks dat er een instelbare draai knop op zit heb ik hem nog nooit aan of uit horen klikken op een vooraf ingesteld niveau. Is de thermostaat kapot?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat ie het niet goed meer doet. Eenvoudig te testen: Zet hem 's avonds uit. De volgende morgen is het dan koud. Draai (of met drukknopje) de thermostaat zo hoog dat de ketel net aanslaat. Als het goed is wordt het dan een klein beetje warmer in huis en slaat de ketel dan uit. Als de ketel blijft doorverwarmen dan is er iets mis met je thermostaat. Kan ook andersom: Als het lekker warm is, de thermostaat zover lager zetten dat de ketel net uitgaat. Als het goed is gaat is vanzelf weer aan. wordt het koud in huis dan is er iets mis met je thermostaat.

Het aan en uit horen gaan van een ketel is ook afhankelijk van de ketel. Had tot verleden week een oude ketel en thermostaat, deze hoorde je echt aanslaan en warmde met volle kracht'zodat het bij instelling van 18 op thermostaat snel veel te warm was. Sinds de nieuwe ketel, hoor ik de ketel niet meer aanslaan en gaat de temperatuur ook geleidelijk naar de ingestelde temperatuur. Dacht ook dat er iets mis was. Deze energiezuinige ketel werkt anders. Er zijn thermostaten die klikken als temperatuur daalt en dus warmte vraagt. Niet alle doen dit. Vraag is krijg je het warm genoeg, of in iedere geval de ingestelde temperatuur. Zolang de omgevings warmte even hoog is als de ingestelde temperatuur springt de ketel niet aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100