Werkt mijn thermostaat wel goed?

Ik heb een eenvoudige Theben kamer thermostaat. De ketel aan en uitzetten gaat gewoon goed maar het lijkt erop dat dat ook het enige is wat de thermostaat kan. Ondanks dat er een instelbare draai knop op zit heb ik hem nog nooit aan of uit horen klikken op een vooraf ingesteld niveau. Is de thermostaat kapot?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ik denk dat ie het niet goed meer doet.

Eenvoudig te testen:
Zet hem 's avonds uit.
De volgende morgen is het dan koud.
Draai (of met drukknopje) de thermostaat zo hoog dat de ketel net aanslaat.
Als het goed is wordt het dan een klein beetje warmer in huis en slaat de ketel dan uit.
Als de ketel blijft doorverwarmen dan is er iets mis met je thermostaat.

Kan ook andersom: Als het lekker warm is, de thermostaat zover lager zetten dat de ketel net uitgaat. Als het goed is gaat is vanzelf weer aan. wordt het koud in huis dan is er iets mis met je thermostaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het aan en uit horen gaan van een ketel is ook afhankelijk van de ketel. Had tot verleden week een oude ketel en thermostaat, deze hoorde je echt aanslaan en warmde met volle kracht'zodat het bij instelling van 18 op thermostaat snel veel te warm was. Sinds de nieuwe ketel, hoor ik de ketel niet meer aanslaan en gaat de temperatuur ook geleidelijk naar de ingestelde temperatuur. Dacht ook dat er iets mis was. Deze energiezuinige ketel werkt anders. Er zijn thermostaten die klikken als temperatuur daalt en dus warmte vraagt. Niet alle doen dit. Vraag is krijg je het warm genoeg, of in iedere geval de ingestelde temperatuur. Zolang de omgevings warmte even hoog is als de ingestelde temperatuur springt de ketel niet aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Daar had ik even niet aan gedacht, maar inderdaad kan er hier sprake zijn van een modulerende cv-ketel. Die varieert zijn vlamgrootte naar gelang de behoefte, terwijl een klassieke regeling de ketel een tijd op de waakvlam heeft en daarna een tijd voluit laat branden, om dan weer op de waakvlam over te gaan.

Een modulerende ketel is zoiets als een cruise control. Die geeft steeds precies genoeg gas om de ingestelde snelheid vast te kunnen houden, en een modulerende ketel heeft ook voortdurend een beetje vlam bijstaan als er slechts een kleine verwarmingsvraag is. In meer woorden: http://www.cvtuning.nl/praktijk/zo-werkt-dat/hoofdregelingen/thermostatisch-hoofdregelingen/modulerend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt deels, om goed te kunnen functioneren heeft een modulerende ketel 2 gegevens (soms meer) nodig, de watertemperatuur en de omgevingstemperatuur.
Een oude thermostaat kent alleen een aan/uit functie, de ketel zal bij een lage watertemperatuur vol aanslaan ondanks dat de omgevingstemperatuur maar 1 graad van de ingestelde temperatuur afwijkt, een moderne thermostaat zal de ketel in een lage stand activeren om die ene graad te verhogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een modulerende thermostaat heeft niet altijd de buitentemperatuur nodig, R60M. Hij heeft "geleerd" hoe snel de opwarming (bij vol vermogen) gaat, en past zich daarop aan.