Bestaat er een zeer flexibel voegmiddel voor natte douchewanden?

Situatie; in de douchwanden zitten in voegen kleine scheurtjes die evenwijdig aan de tegels lopen. Het ziet er naar uit dat de voegen loslaten van de zijkant van de wandtegels. Hierdoor kan water binnendringen. De houten ondergrond, tegels en voegmiddel zijn destijds in 2008 volgens de gangbare voorschriften aangebracht en behandeld tijdens de verbouwing van de badkamer.

Het betreft een houtskeletbouw woning, voorzien van houten wanden, vloer en plafond. Alleen de badkamervloer is van beton. In Scandinavië, waar heel veel huizen van hout zijn, zijn veel doucheruimten c.q. wanden bekleed met een soort vloerbedekking (Novilon / vinyl o.i.d.). Je ziet veelal de vloer overgaan in de douchewand, om zo vochtproblemen te voorkomen. Vind een dergelijk oplossing niet fraai.

Vraag; is er een zeer flexibel voegmiddel die de werking van het hout t.o.v. de tegels kan opvangen? Is er wellicht een andere methode om in deze douchewanden te voegen?

Dank voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je waarmee (merk en type) het in 2008 gevoegd is?
Volgens mij kan dit gewoon met de betere merken, zoals schonox of eurocol. (ik ken 2 badkamers van houten woonhuizen in Noorwegen en daar zitten gewone tegels op de muur)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Jackd, heb hiervoor het merk Eurocol gebruikt en verwerkt zoals op de verpakking was aangegeven. Heb Eurocol gebruikt voor het lijmen van de tegels. Heb bovendien de wanden en naden ook een behandeling gegeven (soort voorstrijkmiddel, met een roze kleur) alvorens te gaan lijmen en tegelen. Gelukkig zitten ook nog steeds mijn tegels vast op de muur...;-) Dat is het probleem niet, gaat dus om alleen de voegen die kleine (haar)scheurtjes vertonen en daardoor vocht doorlaten richting de vloer....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt goed.
(en dat maakt het alleen maar lastiger de oorzaak te vinden) Als ik kijk lijkt Schonox een meer flexibele voegmortel te hebben dan eurocol:
schonox wd flex:
http://www.schonox.nl/index.php?contentID=148&productcatID=35 Eurocol noemt de WD (onderste) "enigszins flexibel"
http://www.eurocol.nl/nl/Producten/Producten-tegeltechniek/Voegproducten/ Verder ben ik geen expert, zou best kunnen dat er nauwelijks verschil is en dat ze alleen andere termen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi David, dank voor je uitvoerige reactie, erg aardig van je! Zoals je hebt omschreven, heb ik de wanden een voorbehandeling gegeven, ook tevens watervaste multiplex gebruikt. Daar ligt het derhalve niet aan. De zeer kleine, maar wel zichtbaar haarscheurtjes, zitten voornamelijk in de wanden/gedeelte waar het douchewater ook veelvuldig op komt. Denk persoonlijk wellicht aan het effect van de overgang van koude wanden, naar warme wanden tijdens het douchen en vice versa. Wie zal het zeggen..?! Ik zal opnieuw de tegels gaan voegen en meteen een epoxy voegmiddel gaan gebruiken. Zie wel op tegen het weghalen van de huidige voegen met een zogenaamde multi tool. Ik wil voorkomen dat de (zeer fraaie) tegels mogelijk beschadigd worden, maar misschien valt het wel mee. Ben zelf geen professional met deze werkzaamheden, maar ben wel perfectionistisch… Nogmaals dank voor je info en ga zeker aan de slag met je epoxy advies! Vriendelijke groet, Joost
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een multitool, een bosch gop.
Brede voegen zijn te doen,
smalle voegen zijn er bijna niet uit te krijgen zonder de tegel te beschadigen. Het opzetstuk moet makkelijk in de voeg passen. Of bedoel je zoiets:
http://www.bol.com/nl/p/dremel-freesopzetstuk-voor-verwijderen-van-muur-vloervoegen-568/9200000010415014/ Een "voordeel" is dat de voegen aan een kant los zitten van de tegel, met de hand (kleine schroevendraaien, beiteltje of afsteekmes) zou het daarom wel eens makkelijker kunnen gaan.
(en minder stof)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Jack, Ik bedoel een normale multi tool, en niet zoals ze bij Bol.com verkopen. Ik ken dit opzet zelf dan ook niet. Maar wel bedankt daarvoor. Natuurlijk zal eerst eens op een plekje gaan proberen wat niet direct in het zicht zit. Op dit moment heb ik met Duck Tape alle voegen afgeplakt en dat werkt afdoende om de voegen droog te houden. Het zijn grote tegels, dus dat is eenvoudig, met een paar banen, goed te doen. Nu nog de eerste stap zetten om aan de slag te gaan.... Hartelijk dank voor al je reacties en wellicht tot mails, Groet Joost.

Het beste antwoord

Je hebt zeer goede flexibele waterdichte voegen. Hiervoor moet je echter naar een specialist. De grote bouwmarkten hebben deze kennis vaak niet in huis.

Zelf heb ik ooit tegels gelegd op een houten vloer waar behoorlijk veel speling in zat. Als je over de vloer liep voelde je de vloer bewegen. De voegen hebben het zeker 10 jaar volgehouden.

Let op dat je een flexibele wd voeg neemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb eurocol 706 speciaalvoeg WD aangeschaft omdat het "flexibel"zou zijn en daar een testje mee gedaan : strook van 5 cm x 2 cm x 2 mm en dat uit laten harden. Dan blijkt dat als het materiaal méér dan <3 graden gebogen wordt , breekt het direct! Weinig flexibel dus. Je hebt blijkbaar flexibele voegmiddelen en flexibele voegmiddelen.... Er is ook helaas in de productinformatie niets terug te vinden over de specifieke flexibiliteit na uitharding. Bedoelt men met flexibel soms dat het flexibel inzetbaar is?? Niks over te vinden, wat dat betreft kan je merken/ soorten dus helaas niet met elkaar vergelijken wat nu het beste is voor jouw toepassing.

Andere antwoorden (2)

In principe zou de werking minimaal moeten zijn na een lange tijd, persoonlojk zou ik voor een flexibele waterafstotende kit kiezen in iedere bouwmarkt te koop in diverse ral kleuren. Nadeel is dat je voegen goed uitgefreesd droog en schoon moeten zijn voor een hoed resultaat en dat is voor de leek erg lastig.

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hornbach heeft flexibel voegmiddel in hun assoritment
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gebruikte voegmiddel komt bij Hornbach vandaan. Heb Eurocol gebruikt, maar toch kleine scheurtjes, die bijna niet te zien zijn, maar wel een plasje douchewater na het douche op de vloer veroorzaken....