Ik heb mijn fietsband geplakt en de binnenband te hard opgepomt. Nu krijg ik hem niet meer terug in de buitenband, wat moet ik doen ?

Daarbij wordt mijn band altijd zachter nadat ik hem geplakt hebt of ja eerst is hij hard, maar 2 dagen daarna is die weer zacht.
Hoe kan dat ?

Toegevoegd na 18 minuten:
Hoe krijg ik de band zachter ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je nu serieus? Je kunt toch lucht uit het ventiel laten lopen?

Antwoorden (5)

Laat je binnenband een beetje leeg lopen oké s6 met deze. Tip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de band weer zacht wordt heb je deze niet goed geplakt. Als je dit vaak hebt:

1. Band iets oppompen en schuren rond gaatje
2. Koop zelflijmende plakkers (galvaniserend)
3. Binnenband harder oppompen als het plakkertje gedroogd is (zonder buitenband)
4. Houdt de band in het water en controleer op luchtbelletjes.
5. voel in de binnenkant van de binnenband of er doorns of glas in zit. Voorzichtig!

Om de band terug te krijgen moet je de binnenband maar een heel klein beetje lucht geven (of leeg laten lopen) en dan de band erover heen trekken. Eventueel met bandentrekkers die in de plakdoosjes zitten.

Daarna pomp je de bandweer hard op.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie ook video!

Toegevoegd na 4 minuten:
zie ook andere video's zoals:

http://www.youtube.com/watch?v=oES39ie4D-o

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=VxiX5lgx1TE

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=HK3QOc9hLD0

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. het aansteken van de lijm doe ik zelf nooit. De lijm kan je ook vijf minuten laten drogen, dat is alleen maar beter. Om de plakkers goed te laten hechten zou ik die ronde of ovale nemen met een rood randje eromheen. Dat zijn speciale en die zijn heel sterk. Plak ze op een iets opgepompte band: dus lijm laten drogen, band eventueel ietsje oppompen, plakker erop. Laten zitten, even controleren en dan in de binnenband.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. punte 5 is inderdaad: Voel aan de binnenkant van de buitenband of er geen doorns of glas in zit!

Toegevoegd na 12 minuten:
NB. Als je de band nakijkt met water, dan ook het ventiel onderwater controleren of deze niet lekt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt 5 moet zijn voel in de binnenkant van de BUITENband
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat makkelijker inderdaad ;o)
eerste tip is al gegeven, verder even het ventieltje nakijken of dat nog goed is/goed vast zit
12 jaar geleden
De lucht eruit laten. Binnenband in buiteband en dan pompen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op bovenstaande antwoorden: Als je band na het plakken toch iedere keer weer leegloopt, kun je ook een poreuze binnenband hebben. Als hij al aardig oud is, vallen er vanzelf mini-gaatjes in en is het tijd voor een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.