Kan je een zandcementvloer gebruiken om een oude betonvloer op te hogen?.

Wij willen in onze woning een vloerverwarming aanleggen.
Nu moeten we de oude betonvloer iets verhogen.
Kunnen we de vloer verhogen met zandcement of moet dit echt met beton.
Op deze vloer komen later dan weer noppenplaten voor de vloerverwarming.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat hangt van de dikte af (min 3cm) , maar dat idee van extra isolatie spreekt me wel aan, hogere isolatiewaarde, goedkoper en makkelijker.
Wel moet de vloer redelijk vlak zijn voordat je er isolatie oplegt, is dat niet het geval dan moet je hem egaliseren, bv met vloeibaar egalisatie middel (vraag de bouwmarkt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, dat kan ook met isolatie materiaal.
Bijvoorbeeld met EPS (drukvast piepschuim)
Scheelt ook een boel gewicht.

Noppenplaten komen ook in verschillende diktes, dan zit het isolatie er al aan vast.

Toegevoegd na 5 minuten:
"nee hoor" klopt niet als antwoord op je vraag.

"Ja hoor, dat kan met zandcement, maar dat kan ook met.. "
klopt beter

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat is trouwens "iets"? Zandcement heeft wel een minimale dikte nodig van ongeveer 3 cm (hoeveel iets dunner vaak ook wel kan)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En op de vloerverwarming een deklaag?
Dat wordt in totaal veel gewicht.
Alleen de 5 cm zandcement is 100kg per m3.
En die nieuwe deklaag op de vloerverwarming nog eens 5 cm.
Dat wordt dan 200kg per m3
Kan de bestaande vloer dat aan?
ronron1212
9 jaar geleden
De vloerverwarming moet in de deklaag en niet nog eens daar boven op zinloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien eerst ff lezen:
Er wordt flink verhoogt.
Eerst >10cm storten, dan invrezen en dan egaline o.i.d. is dubbel werk.
ronron1212
9 jaar geleden
Jackd het in de deklaag leggen is niet enorm verhogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees jij de vraag anders ofzo?
er staat:
ophogen (5 cm), dan noppenplaten met daarin dus de leidingen en daarop gaat normaal gesproken nog eens 5 cm.
Dus in totaal gaat de vloer minimaal 10 cm ophoog. Waarom ze de vloer omhoog willen weet ik niet.
ronron1212
9 jaar geleden
Ik zeg alleen dat dat niet nodig is dus zonde van het geld en de extra verhoging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan je dat zeggen als je de reden van de verhoging niet weet?
Zandcement kan maar is niet aan te raden, vloer wordt warm waardoor zandcement kapot kan springen. Beton doet dat niet of nagenoeg niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
weet wel zeker van niet.