Hoe een stroomkabel herleiden?

situatie:

schuurtje heb ik 3 grondkabels liggen alle 3 precies het zelfde.

nu 10 meter verder op in huis liggen de uiteinden, hoe kom ik er achter welk uiteinden bij welke begin in de schuur hoort?

gr,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Monteer op een van de uiteinde van de kabels binnen en fitting met een lamp.
Hierna in het schuurtje op een van de kabels een stekker en zet er stroom op.
Brandt binnen het licht dan kan je de kabel merken, zowel binnen als in de schuur, ga zo door tot je het van de andere twee kabels ook weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sluit een de ene kant een radiootje aan en zet op de andere kant om de beurt de spanning erop. Gaat het radiootje spelen als je op een snoer spanning zet, dan hoort het einde met het radiootje en die waar je dan net de spanning opzet bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een multimeter heeft er vaak een functie voor, maar de weerstandsfunctie kan ook.

Met de stroom eraf:
Kabel, snoer o.i.d. van ruim 10 meter aan 1 kant vast maken,
bovengronds naar de andere kant en daar de weerstand meten.
Meet je geen of een zeer kleine weerstand dan heb je de goeie.

Kan ook zonder kabel bovenlangs:
Sluit 1 kabel kort aan 1 kant:
meet aan de andere kant de weerstanden.

Dit kan zelfs met 1 keer lopen:
1 kabel kortsluiten met bruin/blauw
1 met bruin/aarde
1 niet of voor de zekerheid met blauw/aarde
(kleuren kunnen anders zijn)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je laatste (Dit kan zelfs met 1 keer lopen) voorstel is de slimste oplossing, je moet dan wel goed weten wat je doet, de aarde draad (mantel bij grondkabel) kan enigszins tricky zijn.