Hoe kun je het verschil zien tussen een normale tl lamp en een hoogfrequentie tl lamp?

Is dit te zien als het uit staat?
En is dit te zien als het aan staat?

Alvast bedankt iedereen !!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je de tl buis of het armatuur, dus waar je de buis in draait.
Voor de buis maakt het volgens mij nl. niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere TL buis is geschikt voor HF bedrijf, maar voor echte verbetering moeten T5 buizen gebruikt worden. Daarvoor is wijzigen of vervangen van het armatuur nodig;
Kijk op: tips.duurzaammkb.nl/tips/tip/591/vervang-conventionele-tl-verlichting/

Antwoorden (2)

Op de lamp moet dan "HF' staan, maar er is zeker verschil, men mag een lamp HF noemen als de frequentie hoger is als 50 hz, terwijl een goede HF lamp 10000 hz. kan zijn.
Of je dat kunt zien als hij aan is kan per persoon verschillen, sommige mensen en vooral dieren kunnen erg gevoelig zijn voor 50 hz. tl lampen,
terwijl anderen het verschil niet zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb in mijn antwoord ook de hf lampen geen tl genoemd, maar In de volksmond heten dat nog steeds tl buizen, je kunt ook LED tl buizen kopen terwijl dat ook geen tl is.
Het leek mij niet echt zinvol om diep op de werking van verschillende systemen in te gaan, dat was volgens mij de vraag ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De T5 tl-buis geeft nog steeds het meeste licht per watt. Ze zijn dunner en korter als T8 (TLD) buizen.
Of een TL lamp 50Hz is kun je zien als je er net naast kijkt. Als je recht naar de lamp kijkt valt je waarschijnlijk niks op, maar als je er net naast/langs kijkt zie je dat hij heel snel knippert. Dit kan op den duur erg hinderlijk zijn.

Oude CRT (beeldbuis) tv's hebben het zelfde euvel. Die stonden ook op 50Hz te knipperen en veel mensen, waaronder ik, kregen daar na een uurtje hoofdpijn van.