Kan een kurkvloer op een badkamervloer?

Is er iemand die ervaring heeft met kurk op de badkamervloer? Wij hebben een houten ondervloer, die nog geëgaliseerd zal moeten worden met Triplex, maar waar moeten we op letten (kitten, lijm, lakken?).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan. Een kurkvloer kan ook op een badkamervloer mits hij zeker 3 keer met speciale kurklak is behandeld. Ook moet men niet langdurig water op de vloer laten staan. Maar dit is toch niet de bedoeling. Over het algemeen word dit na het baden of douchen verwijderd.
Dan de ondervloer, zorg dat deze mooi egaal word geëgaliseerd zo dat de kurk goed strak komt te liggen.
De kurktegels worden overigs met contactlijm verlijmd op
de ondervloer.
Kurk is warm en isoleerd heel goed, kortom een prima
natuur product dat goed doet in badkamer.

Toegevoegd na 7 minuten:
(het) goed doet in de badkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hout en kurk en water is geen goede combinatie. Kurk zal onbehandeld snel gaan schimmelen. Het wordt dan zwart en dat gaat er niet meer af. Er zijn wel goede anti-schimmelbehandelingen en je kunt kurk ook lakken, maar het is de vraag of dat alles voldoende is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan gerust. Mits hij wel goed is gelegd en hij goed in de lak is gezet. Is een zeer makkelijk product in onderhoud, zeker voor in de badkamer.

Ik zou je wel adviseren om het te laten leggen omdat de vakmensen precies weten wat ze moeten doen, zeker voor in een badkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem. Kurk is warm, veerkrachtig en natuurlijk. Een fijn materiaal.

''Het is echter wel van belang dat de kurkvloer na het verlijmen vernist wordt. Kurk is zelf dan wel vochtbestendig, maar de contactlijm waarmee de kurk op de vloer gelijmd wordt niet. Een watervaste vernislaag voorkomt dat vocht in de lijm onder de vloer trekt. Om dezelfde reden is het nodig dat de kurkvloer tegen het bad en bij de douche afgekit wordt.''