Dakgoot lekt in het midden?

Mijn zinken dakgoot is eigenlijk nog in goede staat, alleen staat hij in het midden iets naar onder waardoor bij een grote regenbui het water over de goot heen gaat ipv via de afvoer. Het is een normale zinken bak met beugels eromheen. Is dit te richtten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig! Hoe kan ik dit het beste doen? Het zit namenlijk +- 4 meter hoog....

Antwoorden (3)

Je kan de doorgebogen gootbeugels voorzichtig terug buigen. Dit is een normaal verschijnsel en komt na een aantal jaren voor.

Als je voorzichtig terug duwt kun je dit weer netjes herstellen zonder schade te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan, alleen hoe je dat op gaat lossen hangt er vanaf hoeveel de goot in het midden doorhangt, om te beginnen kun je een touwtje van het ene naar het andere eindpunt spannen en daar een waterpas op houden, zo krijg je beter zicht op de situatie.
Lange zinken goten kunnen door weersveranderingen uitzetten en krimpen, dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Als de afwijking maar klein is kun je die vaak voorzichtig terugduwen, het is dan beter de buigbare metalen slip van de beugel over de lengte even los te maken, zo krijgt de goot meer ruimte en is de kans op beschadigen kleiner.
Een beugel is van zichzelf ook iets flexibel, om deze bij te buigen zul je hem over dit punt moeten drukken, dit is erg lastig als de rest van de beugels nog vastzit en je alleen op een ladder staat.

Is de doorhang groter zou ik liever de onderste dakpannen opschuiven en kijken of de beugels nog iets naar boven kunnen.

Extra voorzichtig bij de gesoldeerde naden, deze kunnen scheuren bij teveel druk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je zeker dat het probleem daardoor is ontstaan? Vaak is het juist zo dat een dakgoot begint te lekken doordat hij simpelweg vol zit met bladeren en andere viezigheid. Althans, dit was bij ons het geval. Dit is vrij eenvoudig op te lossen door hem jaarlijks goed schoon te maken en te onderhouden. Mocht dat nou niet het geval zijn kan je inderdaad de methoden van hierboven gebruiken.