Het heeft er mee te maken dat een belasting een stroom in amperes teweeg brengt (eigenlijk is het andersom, ik weet het).
Dat betekent dus dat als je 230 volt hebt en een belasting van 800 watt dan is de stroom 3,5 ampere (ik ga uit van een cosphi van 1 voor de techneuten onder ons).
Die 3,5 ampere moet dus wel door elke dimmer als je ze in serie zet. En daar zit hem nou het probleem. Elke dimmer mag blijkbaar hooguit 1,75 ampere door zich heen laten gaan en dat wordt dus in jou geval 2x zo veel. Een beetje meer is niet zo'n probleem maar 2x zo veel daar wordt geen enkel apparaat beter van.
Parallel schakelen heeft geen zin want dan geldt de instelling van de dimmer die het hoogst staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, 2 dimmers in serie schakelen verhoogt de belasting niet, er moet immers nog steeds 800 watt door elke dimmer.
Parallel schakelen is niet aan te raden, bij het dimmen van 1 dimmer zal er meer dan 400 watt van de andere dimmer gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, twee dimmers zijn niet zo te schakelen dat ze het dubbele vermogen aan kunnen. In serie schakelen werkt sowieso niet. Parallel zal makkelijk tot kortsluiting leiden.